Rūta Lipinaitytė (smuikas)

Image
Biografija
Repertuaras
Koncertai
Garso įrašai
Spauda
Galerija
Biografija
Repertuaras
Koncertai
Garso įrašai
Spauda
Galerija

Rūta Lipinaitytė mokėsi nacionalinėje M.K.Čiurlionio menų mokykloje ir Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje. Studijas Lietuvoje ji derino su studijomis Malmö muzikos akademijoje (Švedija, prof. Aleksandro Fischerio klasė), vėliau - Paryžiaus nacionalinėje konservatorijoje (prof. Boriso Garlizkio klasė). 2004 m. jai suteiktas magistro laipsnis (prof. Raimundo Katiliaus ir doc. Undinės Jagėlaitės smuiko klasės), 2008 m. smuikininkė apgynė darbą orkestrinio muzikavimo ir interpretacijos tema, už kurį Estijos muzikos ir teatro akademija jai suteikė meno daktaro (PhD) laipsnį.

Smuikininkės akademinė veikla yra susijusi su Lietuvos ir Estijos muzikos ir teatro akademijomis. 2005-2008 metais ji dirbo pedagoginį darbą Taline. Šiuo metu Rūta Lipinaitytė yra LMTA docentė bei styginių instrumentų katedros vedėja, dažnai kviečiama vesti smuiko meistriškumo kursus. Tarp smuikininkės studentų yra nacionalinių ir tarptautinių smuikininkų konkursų laureatų.
Akademinei smuikininkės veiklai priklauso vadovavimas kultūrinės plėtros projektui “Atlikėjo polifunkcionalumas muzikiniuose, kultūriniuose ir socialiniuose procesuose” (2013-2014). Tyrimas buvo įgyvendinamas bendradarbiaujant su LMTA bei finansuojamas Lietuvos mokslo tarybos. Mokslinius pranešimus R. Lipinaitytė skaitė įvairiuose renginiuose: tarptautiniame Mokslinės informacijos instituto kongrese Kaune, tarptautinėje konferencijoje-festivalyje „Doctors in Performance“ Helsinkyje (Suomija), LMTA platformos HARPS simpoziume „Menų funkcijos kultūriniuose ir socialiniuose procesuose“, kitose LMTA konferencijose. Smuikininkė yra viena iš LMTA HARPS platformos, kurios veiklos sritis ir pagrindinis tikslas – meninių tyrimų ir atlikimo studijų kuravimas ir plėtra, įkūrėjų. R. Lipinaitytė organizavo įvairius renginius, tarp jų – kamerinio orkestro Kremerata Baltica koncertus, įvairius meistriškumo kursus, pirmąjį Lietuvoje Orkestrinių partijų konkursą (2014), LMTA platformos HARPS simpoziumą, kitus renginius.

Smuikininkė yra tarptautinio konkurso, skirto J. Heifetz 100-osioms metinėms paminėti, pirmojo Švedijos tarptautinio duetų konkurso, Holšteino festivalio orkestro akademijos konkurso, tarptautinio konkurso “Remember G.Enescu” Rumunijoje laureatė, tarptautinio P.Konjovič konkurso Jugoslavijoje, keturių respublikinių jaunųjų atlikėjų konkursų bei “Yamaha music foundation of Europe” konkurso nugalėtoja.

Rūtos Lipinaitytės, kaip ansamblistės, veikla yra neatskiriama nuo orkestro “Kremerata Baltica” (įkūrėjas ir meno vadovas Gidonas Kremeris), kuriame ji grojo nuo orkestro įkūrimo 1998 iki 2014. 2004-2008 metais smuikininkė buvo kamerinio ansamblio "Kremerata Baltica sekstetas" narė. Su šiuo kolektyvu ji dalyvavo festivaliuose ir surengė koncertus įvairiuose pasaulio miestuose (Bazelyje, Lockenhause, Paryžiuje, Rygoje, Siguldoje, Kuhmo, New Yorke kt.). Be to, kamerinę muziką Rūta Lipinaitytė grojo įvarių šalių koncertinėse salėse kartu su M.Fedotova, G.Kremeriu, A.Mustonenu, A.Poschu, P.Sadlo, J.Khoury, F.El-Hage, M.Lohuaru, L.Leiten, S.Lasmannu. Nuo 1995 smuikininkė rengia kamerinių kūrinių programas su pianiste Indre Baikštyte, 2001 jų duetas pasivadino „Domino duo“.

Kaip solistė Rūta Lipinaitytė grojo su Drezdeno, Brno, Kataro filharmonijų, Kroatijos radijo, Zagrebo simfoniniais orkestrais, Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru, kameriniu orkestru "Kremerata Baltica", Lietuvos, Šv.Kristoforo, Klaipėdos, Šiaulių ir Talino kameriniais orkestrais, Maskvos kameriniu orkestru "Metų laikai”, Lietuvos ir Estijos Muzikos akademijų simfoniniais orkestrais, Tarptautiniu jaunimo orkestru Bukove (Vokietija).

Lietuvos radijo fonduose yra virš 20 R. Lipinaitytės fondinių įrašų. Svarbesni  įrašai su Lietuvos kameriniu orkestru ir Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru: S. Prokofjevo ir M. Rozsa koncertai smuikui su orkestru, E. Balsio „Daramatinės freskos“ smuikui, fortepijonui ir orkestrui, A. Schnittkes sonatos Nr. 1 versija smuikui su klavesinu ir kameriniu orkestru. Smuikininikė grojo įrašant kompaktinius diskus „Faustas Latėnas (*1956) „Samba Lacrimarum“ (2006), „Faustas Latėnas
(*1956) „Sonata smuikui ir fortepijonui“ (2006) ir „Klasikinė muzika jauniesiems smuikininkams“ (2007).

Nors Rūtos Lipinaitytės repertuaras platus ir įvairiapusis, smuikininkės labiausiai mėgstama ir dažniausiai atliekama yra XX amžiaus muzika -  Britteno, Bernsteino, Stravinskio, Schnittkes, Šostakovičiaus, Martinu, Chačaturiano, Prokofjevo kūriniai. Po debiuto su Drezdeno Filharmonijos Simfoniniu Orkestru muzikos kritikas Peteris Zacheris savo recenzijoje rašė: "Solistė Rūta Lipinaitytė yra žinoma kaip netradicinio repertuaro smuikui specialistė, tad jos interpretcija pasižymejo gilia autentika (Miklos Rozsa koncertas smuikui). Labai autentiškai skambėjo tiek įvairūs ritminiai ir metriniai muzikos aspektai, tiek ir į orkestrinę paletę įsiliejusi solinė partija. Atlikimas paliko rimtos dvikovos tarp stiprių partnerių įspūdį -  tarsi solistė ir orkestras stengtųsi įveikti vienas kitą entuziazmu ir intensyvumu". (Dresdner Neueste Nachrichten , 03.01.2011)

Lietuvių kompozitoriai

Osvaldas Balakauskas

 „Kaip marių bangos prisilietimas“ smuikui ir fortepijonui

Eduardas Balsys

Keturi fragmentai iš baleto „Eglė – Žalčių karalienė“ smuikui ir fortepijonui

Koncertas smuikui solo nr. 3

Dramatinės freskos smuikui, fortepijonui ir simfoniniam orkestrui

Vytautas Barkauskas

Sonata smuikui ir fortepijonui

Partita smuikui solo

Zita Bružaitė

Keturių dermių miniatiūros smuikui ir fortepijonui

Julius Juzeliūnas

Sonata  smuikui ir fortepijonui

Faustas Latėnas

„Samba Lacrimarum“ smuikui ir fortepijonuiSonata  smuikui ir fortepijonui

Anatolijus Šenderovas

„Reminiscence“

Jonas Tamulionis

„Jūra“  (aranžuotė keturiems smuikams)

Mindaugas Urbaitis

Bachvariationen I keturiems smuikams

Kūriniai su orkestru

Johann Sebastian Bach

Koncertas dviems smuikams, styginiams ir continuo d-moll BWV 1043

Ilona Brege

„Rygos koncertas“ dviems smuikams, violončelei ir kameriniam orkestrui

Leonard Bernstein

Serenada smuikui ir orkestrui / Serenade for violin and orchestra

Benjamin Britten

Koncertas smuikui ir orkestrui / Violin concerto Op. 15

Max Bruch

Koncertas smuikui ir orkestrui Nr. 1 g-moll op.26

Edison Denisov

„Happy end“ dviems smuikams, violoncelei, kontrabosui ir kameriniam orkestrui

Alexander Glazunov

Koncertas smuikui ir orkestrui a-moll op.82  / Violin Concerto in A minor

Aram Khachaturian

Koncertas smuikui ir orkestrui d-moll / Violin Concerto in D minor Op. 46

Édouard Lalo

„Ispaniškoji simfonija“ smuikui ir orkestrui op. 21 / Symphonie espagnole, for violin and orchestra in D minor

Bohuslav Martinu

„Concerto da camera” smuikui, fortepijonui, mušamiesiems ir kameriniam orkestrui

Koncertas smuikui ir orkestrui / Violin Concerto no. 2

Felix Mendelssohn

Koncertas smuikui ir orkestrui e-moll op.64

Wolfgang Amadeus Mozart

Koncertas smuikui ir orkestrui G-Dur K.216  / Violin Concerto No. 3 in G major, K. 216

Koncertas smuikui ir orkestrui D-dur / Violin Concerto No. 3 in D major, K. 218

Koncertas smuikui ir orkestrui A-dur / Violin Concerto No. 3 in A major, K. 219

Sergei Prokofiev

Koncertas smuikui ir orkestrui Nr.1 D-dur op.19

Miklós Rózsa

Koncertas smuikui ir orkestrui / Violin Concerto, Op. 24

Alfred Schnittke

Sonata Nr.1 smuikui, klavesinui ir kameriniam orkestrui

Dmitri Shostakovich

Koncertas smuikui ir orkestrui Nr. 1 a-moll op. 77

Jean Sibelius

Koncertas smuikui ir orkestrui d-moll op.47 / Violin Concerto in D minor

Igor Stravinsky

Koncertas smuikui ir orkestrui D-dur

Pyotr Tchaikovsky

Koncertas smuikui ir orkestrui D-dur op. 35

Solo kūriniai

Johann Sebastian Bach

Sonatos ir Partitos smuikui solo / Sonatas and Partitas for solo violin (BWV 1001–1006)

Sergei Prokofiev

Sonata smuikui solo D-dur  / Sonata for solo violin in D major  Op. 115

Eugène Ysaÿe

Sonata smuikui solo Nr. 2, Op 27

Sonata smuikui solo Nr. 6, Op 27

Kūriniai smuikui ir fortepijonui

Ludwig van Beethoven

Sonata smuikui ir fortepijonui Nr. 5 F-dur, „Spring”, op. 24

Sonata  smuikui ir fortepijonui Nr. 8 / Sonata for violin & piano No. 8 in G major, Op. 30/3

Sonata smuikui ir fortepijonui / Sonata for violin and piano Nr. 3 Op. 12

Sonata smuikui ir fortepijonui / Sonata for violin and piano Nr. 9 Op. 47 “Kreuzer”

Johannes Brahms

Sonata smuikui ir fortepijonui Nr.3 d-moll op.108

Claude Debussy

Sonata smuikui ir fortepijonui g-moll, L.140

Antonin Dvorak

Romantinės pjesės smuikui ir fortepijonui op. 75 / Romantic Pieces (4) for violin & piano, B. 150 (Op. 75) (rev. of Miniatures, B. 149)

George Enescu

Sonata smuikui ir fortepijonui Nr. 3 a-moll / Sonata for violin & piano No. 3 in A minor ("dans le caractere populaire roumain"), Op. 25

Heinrich Ernst

Fantazija Rossini operos „Otello“ temomis smuikui ir fortepijonui

Manuel de Falla

„Ispaniškoji siuita“ smuikui ir fortepijonui

Cesar Franck

Sonata smuikui ir fortepijonui A-dur  / Sonata for violin & piano in A major, M. 8

Edvard Grieg

Sonata smuikui ir fortepijonui Nr. 3 c-moll op. 45

Paul Hindemith

Sonata  Es-Dur op. 11/1

Wolfgang Amadeus Mozart

Sonata A-dur, KV 305

Francis Poulenc

Sonata smuikui ir fortepijonui / Sonata for violin and piano Op. 119

Sergei Profofiev

Sonata smuikui ir fortepijonui Nr. 1 f-moll op.80

Maurice Ravel

Sonata smuikui ir fortepijonui / Sonata for violin and piano in G major

Camille Saint-Saens

„Introdukcija ir Rondo kapričiozo“ / Introduction and Rondo Capriccioso, for violin & orchestra in A minor, Op. 28

Pablo de Sarasate

 „Čigoniškos melodijos“ op. 20  / Zigeunerweisen, for violin & piano (or orchestra) ("Gypsy Airs"), Op. 20

Fantazija „Karmen“ op. 25 / Concert Fantasy on themes from Bizet's "Carmen," for violin & orchestra (or piano), Op 25

Alfred Schnittke

Sonata smuikui ir fortepijonui Nr. 1

“Senovinio stiliaus siuita“ smuikui ir fortepijonui / Suite (Sonata) in the Old Style, for violin & piano (or harpsichord)

Franz Schubert

Sonata smuikui ir fortepijonui D-dur / Sonata for violin and piano Nr. 1 in D Major Op. 137

Sonata smuikui ir fortepijonui a-moll / Sonata for violin and piano Nr. 2 in A minor Op.137

Dmitri Shostakovich

Sonata smuikui ir fortepijonui op.134

Igor Stravinsky

 „Itališka siuita“ smuikui ir fortepijonui / Suite Italienne, for violin & piano (after Pulcinella, transcribed with Samuel Dushkin)

Keturios pjesės smuikui ir fortepijonui / Four pieces for violin and piano

Eduard Tubin

Sonata smuikui ir fortepijonui / Violin Sonata No. 1

Tomaso Antonio Vitali

Chaconne smuikui ir continuo g-moll / Chaconne for violin & continuo in G minor (spurious)

Henryk Wieniawski

„Scherzo-tarantelle“ g-moll op.16  / Scherzo-tarantelle, for violin & piano in G minor

„Fantazija Ch.Gounoud operos „Faustas“ temomis“ / Fantaisie brillante sur Faust op. 20

Kiti kūriniai

Grażyna Bacewicz

Sonata keturiems smuikams / Sonata No. 4 for violin & piano

Luciano Berio

Duetai dviems smuikams (34) / Duetti (34), for 2 violins

Leonid Desiatnikov

„Gleams of sunset“ smuikui, fleitai, klarnetui, kontrabosui ir fortepijonui

Georg Philipp Telemann

 Sonata keturiems smuikams C-Dur

Koncertas Dresdene, Vokietijoje 2010 12 31 ir 2011 01 01

G.Ligetti Concert Romanesc

M.Rozsa Concert for violin and orchestra Op.24

Z.Kodaly Dances of Galanta

J.Brahms Hungarian dances

J.Strauss Overture from “Der Zigeunerbaron”

Dresdeno filharmonijos orkestras

Solistė Rūta Lipinaitytė

Dirigentas Aleksandar Markovic

Koncertas Taikomosios dailės muziejuje, 2010 12 19

CLAUDE DEBUSSY

Sonata smuikui ir fortepijonui g-moll, L 140

FRANCIS POULENC

Sonata smuikui ir fortepijonui, op. 119

JULIUS JUZELIŪNAS

Sonata smuikui ir fortepijonui

IGOR STRAVINSKIJ

Pjesės smuikui ir fortepijonui: „Rusiška daina“ iš operos „Mavra“

Scherzo iš baleto „Ugnies paukštė“

Pastoralė

„Rusiškas šokis“ iš baleto „Petruška“

RŪTA LIPINAITYTĖ (smuikas)

INDRĖ BAIKŠTYTĖ (fortepijonas)

Koncertas Lietuvos nacionalinės filharmonijos didžiojoje salėje, 2009 12 05

Kompozitoriaus EDUARDO BALSIO 90-mečiui

EDUARDAS BALSYS (1919–1984)

Siuita iš baleto „Eglė žalčių karalienė“

„Jūros atspindžiai“ styginių orkestrui

„Dramatinės freskos“ smuikui, fortepijonui ir orkestrui

LIETUVOS NACIONALINIS SIMFONINIS ORKESTRAS

Solistės:

RŪTA LIPINAITYTĖ (smuikas)

INDRĖ BAIKŠTYTĖ (fortepijonas)

Dirigentas JUOZAS DOMARKAS

Koncertas Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje, 2008 04 19

ERKKI SVEN TÜÜR „Action-Passion-Illusion“ styginiams (1993)

ALFRED SCHNITTKE Sonata Nr. 1 smuikui, klavesinui ir styginių orkestrui (1986)

JOSEPH HAYDN Simfonija Nr. 84, Es-dur

GYÖRGY LIGETI „Concert românesc“ (1951)

RŪTA LIPINAITYTĖ (smuikas), SERGEJUS OKRUŠKO (klavesinas), ALEKSANDAR MARKOVIČ (dirigentas), Lietuvos kamerinis orkestras

Koncertas Taikomosios dailės muziejuje, 2007 02 25

DOMINO DUO: Rūta Lipinaitytė (smuikas), Indrė Baikštytė (fortepijonas).

Fortepijoninio dueto rečitalis „Kelionė po pasaulį“

Igor Stravinsky „Itališka siuita“ (iš baleto „Pulcinella“)

George Enescu Sonata Nr. 3, a-moll, op. 25 ("Rumunų liaudies stiliaus")

Manuel De Falla „Ispaniška siuita“

Olivier Greif „Indų raga“

Maurice Ravel Koncertinė rapsodija „Čigonė“

Rūta Lipinaitytė ir Indrė Baikštytė "Sugrįžimų" koncerte pasirodė esančios viena kitos vertos profesionalės. Abi pasižymėjo jautrumu atliekamai muzikai ir viena kitai, sugebėjo būti ir puikios solistės, ir nepriekaištingai muzikuoti ansamblyje.

Jurgita Skiotytė, Festivalyje du skirtingi duetai, 7 meno dienos, 2002 05 24

Abi atlikėjos – jaunatviško polėkio ir energijos kupinos asmenybės. Visi koncerte skambėję kūriniai bylojo „Domino duo“ kamerinį ansamblį esant gyvybingą, atvirą kūrybiniams ieškojimams bei turintį pajėgų siekti kitų atlikimo meno aukštumų.

Zita Abromavičiūtė, „Domino duo“ pavasarinėje LMTA scenoje, „Muzikos barai“, 2004 04 05

Koncerto pradžioje smuikininkė Rūta Lipinaitytė atliko vieną pirmųjų kompozitoriaus opusų Partitą smuikui solo, op. 12 (1967). Po jos interpretacijos V. Barkauskas džiaugėsi, esą tokio gero Partitos atlikimo dar nebuvo girdėjęs.

Viktorija Gurskaitė, Kol egzistuos pasaulis – kompozitorius Vytautas Barkauskas švenčia jubiliejų, 7 meno dienos, 2006 03 31

Aukšto profesinio ir meninio lygio kamerinės muzikos koncertą balandžio 30 d. taip pat Taikomosios dailės muziejuje Vilniuje surengė smuikininkė Rūta Lipinaitytė ir pianistė Indrė Baikštytė, vieno kūrinio (B. Martinu Sonata fleitai, smuikui ir fortepijonui) atlikimui pakvietusios Albertą Stupaką, nuo 2004 m. gyvenantį Suomijoje, grojantį „Oulu Sinfonia“ orkestre. (...) Pasak pianistės LMTA docentės Melitos Diamandidi, žavėjo aukštas profesinis visų kūrinių atlikimo lygis, dėmesys štrichams, nuotaikoms, plati garsinė amplitudė, puikus ansambliškumas. Ypatingą įspūdį paliko pirmoje koncerto dalyje preciziškai tiksliai, subtiliai, žaviai nuskambėjusi F. Schuberto Sonata ir meistriška visais aspektais sudėtingos M. Ravelio Sonatos traktuotė.

Aldona Eleonora Radvilaitė, Instrumentinės muzikos vakarai, Baigėsi muzikos festivalis „Sugrįžimai“, 7 meno dienos, 2009 05 15, Nr. 19

Solistė Rūta Lipinaitytė yra žinoma kaip netradicinio repertuaro smuikui specialistė, tad jos interpretcija pasižymėjo gilia autentika (Miklos Rozsa koncertas smuikui). Labai autentiškai skambėjo tiek įvairūs ritminiai ir metriniai muzikos aspektai, tiek ir į orkestrinę paletę įsiliejusi solinė partija. Atlikimas paliko rimtos dvikovos tarp stiprių partnerių įspūdį - tarsi solistė ir orkestras stengtųsi įveikti vienas entuziazmu ir intensyvumu.

Peter Zacher, Dresdner Neueste Nachrichten, 03 01 2011, Drezdenas

R. Lipinaitytė kūrinį (Miklos Rozsa koncertą smuikui) atliko labai natūraliu stiliumi, pasitelkusi temperamentingą skambesį ir lyrišką subtilumą, tiesiog perteikdama gražią muziką. Aistringai nuskambejo kadencija, atlikta su pasididžiavimo vertu techniškumu.

Franz Zamazal, www.nachrichten.at 13 01 2011, Lincas

Tonaliame, techniniu požiūriu gerai sukomponuotame Miklos Rozsa koncerte smuikui su orkestru kai kada galima pasigesti tikro genijaus prisilietimo. Nepaisant to, fantastiškas Rūtos Lipinaitytės smuiko menas laidavo atlikimo sėkmę, kompensuodamas tam tikrą prasminę kūrinio monotoniją.

Volksblatt, Fridolin Dallinger, Neues, 13 01 2011, Lincas

Buvo didelis malonumas klausytis jos smuiko griežimo (E.Ysaye sonatos smuikui solo). Jos smuiko garsas buvo turtingas, gilus ir ryškus, ji be pastangų pademonstravo gausų techninių priemonių arsenalą, perteikė puikią frazuotę ir užvaldantį nuoširdumą. Ypatingai sudėtinga A.Schnittke's pirmoji sonata smuikui ir fortepijonui buvo atlikta giliai suvokus kūrinio esmę. Rūta Lipinaitytė tapo pagrindiniu festivalio atradimu.

Tamara Unanova, Žinios kasdien, 24 11 2006, Talinas