Garsų angelai ir demonai

Image

Festivalio „Permainų muzika“ koncerte - Ibelhauptų „Garsų angelai ir demonai“

Festivalio „Permainų muzika“ koncerte „Garsų angelai ir demonai“, kuris vyks spalio 5 dieną, penktadienį, 18 valandą, klausysimės Rūtos ir Zbignevo Ibelhauptų fortepijoninio dueto.

Pripažinti šiuolaikinės muzikos interpretatoriai Klaipėdos koncertų salės klausytojams atvers mistines naujosios muzikos erdves. Būtent jose plačiausiai išsiskleidžia šio ansamblio kūrybinių interesų spektras, aprėpiantis tiek pasaulinės šiuolaikinės muzikos klasikų, tiek ir dabarties lietuvių autorių kūrybą.

Muzikos kritikų nuomone, mėgstantis publiką palepinti virtuozine bravūra Ibelhauptų ansamblis tvirtai laikosi ir visų „asketiško“ akademizmo standartų. Rūta ir Zbignevas išties yra aukščiausio lygio virtuozai, pasižymintys rafinuotu skambinimu, puikiu meniniu skoniu ir intuicija. Apart grojimo duetu abu jie dėsto Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje. Prieš metus Z. Ibelhauptas buvo išrinktas šios aukštosios mokyklos rektoriumi.

Rūtos ir Zbignevo Ibelhauptų dueto menas įvertintas aukščiausiu apdovanojimu – Lietuvos nacionaline premija. Tai įpareigoja pianistus pasirodymų metu nuolat demonstruoti geriausią formą, maksimaliai tiksliai parengti sudėtingiausius kūrinius.

Dueto koncerto „Garsų angelai ir demonai“ programą įrėmins Broniaus Kutavičiaus kompozicijos. Taip ansamblis nusilenks iškiliam dabarties lietuvių autoriui, šiemet pažyminčiam savo 80-metį. Pradžioje skambės vienas naujausių kompozitoriaus opusų „Roberto demonai ir angelai“. Šį kūrinį inspiravo Roberto Schumanno fortepijoninė pjesė, kurios fragmentą B. Kutavičius panaudojo savo kūrinyje.

Koncerto pabaigoje duetas atliks prieš tris dešimtmečius sukurtą B. Kutavičiaus „Disputą su nepažįstamuoju“. Trijų kontrastingų dalių kūrinyje du fortepijonai „kalbėsis“ tarpusavyje ir su „nepažįstamuoju“, kurio vaidmenį iš dalies perteiks fonograma. Joje įrašyti varinių pučiamųjų kvinteto, vargonų ir fortepijonų dueto garsai tiek oponuos, tiek pritars gyvai skambančiai muzikai. Kutavičiškas sutartinių intonacijas, minimalistinį plėtojimą keis lyrinis epizodas, po kurio seks energingas aktyvaus ritmo finalas.

Gintaro Sodeikos, savo kūryboje jungiančio tradicines vertybes ir naująsias technologijas, kūrinyje „SUTAPO“ pasigirs nežemiškų civilizacijų atgarsiai. Kūrinio pavadinimą autorius šifruoja taip: Sound Universe Technology Avatar Partnership Organisation (Garsinės visatos technologinio įsikūnijimo partnerystės organizacija).

Vieno originaliausių danų menininkų Pero Nørgårdo kūrinio „Unendlicher Empfang / „Begalinis jautrumas“ pavadinimui panaudota Rainerio Marijos Rilkes eilėraščio eilutė. Ši citata kalba apie gėlę, kuri prasiskleidžia auštant ir yra nepaprastai jautri polifoniškai saulės šviesai. 16 minučių, kol skamba ši kompozicija, tampa savotišku aidų kambariu, kuriame reikia begalinio jautrumo.

Duetas taip pat atliks dvi dalis iš amerikiečio George‘o Crumbo opuso „Otherwordly resonances“ / „Anapusiniai rezonansai“. Šis autorius kuria įsimenančią ir labai gražią muziką, dažnai pasitelkdamas simbolinius, mistinius elementus, skrupulingai išdailindamas partitūras.

„Visoje koncerto programoje mūsų žvilgsnis bus nukreiptas į anapusinę būtį“, – teigia Rūta Ibelhauptienė. „Kai kurie kūriniai, sukuriantys ypatingus akustinius ir erdvinius sąskambius, neapsiribos vien standartiniu grojimu klaviatūra: bus naudojamos mušamųjų lazdelės, skambinimas fortepijonų stygomis, 4 metronomai, fonograma“.

KKS informacija, parengė Loreta Narvilaitė