Mindaugas Bačkus (violončelė)

Image
Biografija
Repertuaras
Koncertai
Garso įrašai
Spauda
Galerija
Biografija
Repertuaras
Koncertai
Garso įrašai
Spauda
Galerija

Violončelininkas Mindaugas Bačkus (g. 1973) - nebe pirmos kartos muzikas savo šeimoje: jo močiutė Anelė Karaliūtė-Bačkuvienė tarpukaryje buvo Valstybės operos solistė, vėliau – vokalo pedagogė, tėvas Vyturys Bačkus – grojo violončele Lietuvos Nacionalinio operos ir baleto teatro orkestre, dirbo violončelės mokytoju muzikos mokykloje.


1991 M. Bačkus baigė Nacionalinę M. K. Čiurlionio menų mokyklą (Romano Armono violončelės kl.), 1991-1998 studijavo Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje (prof. Rimanto Armono kl.), kur įgijo bakalauro ir magistro laipsnį. Podiplomines studijas 1999-2001 m. M. Bačkus tęsė Didžiojoje Britanijoje Royal Northern College of Music, profesorių Ralph Kirshbaum ir Karine Georgian violončelės klasėje, kur pelnė magistro bei profesionalaus atlikėjo diplomus. 2007-2009 M. Bačkus studijavo Lietuvos muzikos ir teatro akademijos meno aspirantūroje (prof. Rimanto Armono kl.), ją baigė meno licenciato laipsniu. Be to, 2009 su ERASMUS stipendija tobulinosi Olandijoje, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, (prof. Viola de Hoog barokinės violončelės kl.).


M. Bačkaus koncertinė ir kūrybinė veikla, prasidėjusi dar mokykloje, tolydžio plėtojosi keliomis kryptimis. Svarbiausioji šios veiklos ašis - kameriniai ir solo koncertai, įrašai. Platų šio violončelininko muzikos akiratį paliudija ne tik visų epochų akademinę violončelės muziką aprėpiantis repertuaras, bet ir intensyvios raiškos galimybių paieškos, dėmesingai „tyrinėjant“ XX-XXI a. muzikinių partitūrų erdvę, dalyvaujant džiazo projektuose ar nuosekliau susitelkiant į barokinės violončelės interpretacinį savitumą (šiam instrumentui buvo skirtas ir M. Bačkaus mokslo darbas, studijuojant meno aspirantūroje). Įvairių grojimo raiškos būdų bei stilių sąveika šio kūrybingo violončelininko interpretaciniam braižui suteikia ryškų koloritą, kuris pasireiškia drąsiu vaizduotės polėkiu, gyvybinga ir įtaigia intonacija, turtinga tembrine ištarme bei skoningai kuriama stilistine atmosfera.


Šiuolaikinė ir senoji muzika jau tapo savotiškais leitmotyvais ir solinėje, ir kitoje muzikinėje M. Bačkaus veikloje: vadovaujant orkestrui, grojant įvairių sudėčių kameriniuose ansambliuose, orkestruose. Jis aktyviai dalyvauja senosios muzikos projektuose - griežia barokine violončele, yra Baltijos šalių baroko orkestro (vadovas D. Stabinskas) bei Brevis konsorto narys. M. Bačkus koncertuoja ir šiuolaikinės muzikos festivaliuose (Norvegijoje - Upbeat, Vokietijoje - MaerzMusik, Lietuvoje - Gaida, Jauna muzika, Iš arti, Marių klavyrai, Druskomanija ir kt.), atlieka premjerinius opusus, neretai juos ir inspiruoja. Dvi pirmosios šio atlikėjo įrašytos kompaktinės plokštelės (el cello, 2005; Pas De Deux, 2007) taip pat skirtos pastarųjų dešimtmečių – daugiausia lietuvių kompozitorių – kūrybai, kurios dalis M. Bačkui ir dedikuota.


Violončelės rečitalių bei kamerinės muzikos koncertų M. Bačkus yra parengęs ne tik Lietuvoje, bet ir Anglijoje, Škotijoje, Vokietijoje, Švedijoje, Lenkijoje, JAV, Norvegijoje, Prancūzijoje. Kaip solistas jis yra griežęs su Lietuvos kameriniu orkestru, Lietuvos valstybiniu simfoniniu orkestru, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos simfoniniu orkestru, Latvijos Nacionalinės operos simfoniniu orkestru, Lietuvos kariuomenės Garbės sargybos orkestru, Camerata Klaipėda orkestru, Klaipėdos kameriniu orkestru. Violončelininkui tekę tobulintis įvairiuose violončelės meistriškumo kursuose: Bergene (Olandija) Holland Music Sessions - pas prof. Ralph Kirshbaum ir Tsojoshi Tsutsumi, Vilniuje (Lietuva) - pas prof. Davidą Geringą, Mančesteryje (Anglija) – pas prof. Aldo Parisot. Dalyvauta ir barokinės violončelės meistriškumo kursuose Amsterdame (Olandija) - pas prof. Anner Bylsma. 2000 m. pelnė English Speaking Union stipendiją ir dalyvavo tarptautiniame kamerinės muzikos festivalyje Norfolke (JAV). Čia griežė kartu su tokiais atlikėjais, kaip Tokijo ar Vermeero styginių kvartetų nariais, pianistais Johnu O’Connoru, Borisu Bermanu, gitaristu Eliotu Fisku ir kitais.


Be to, grota įvairiuose tarptautiniuose renginiuose: International RNCM Manchester Cello Festival (D. Britanija), Klangspuren (Austrija), Lietuvoje vykstančiuose festivaliuose - Sugrįžimai, Alternatyva, Nepaklusniųjų žemė, Tarptautiniame Thomo Manno, Pažaislio festivaliuose, Vilnius Jazz ir Birštono džiazo festivaliuose. Nemaža M. Bačkaus veiklos dalis teko ir darbui įvairiuose orkestruose. Jis griežė: Pasaulio jaunimo simfoniniame orkestre, Vilniaus kameriniame orkestre, Baltijos šalių jaunimo simfoninio orkestre (violončelių grupės koncertmeisteris), Lietuvos kameriniame orkestre (gastrolėse, diriguojant Yehudi Menuhinui), Lietuvos valstybiniame simfoniniame orkestre (violončelių grupės koncertmeisteris), Gidono Kremerio vadovaujamame orkestre Kremerata Baltica, Vilniaus festivalio orkestre (diriguojant Juri Bashmetui), Kamerata Klaipėda orkestre.


Svarbus etapas koncertinėje M. Bačkaus veikloje prasidėjo 2003 m., kuomet jis įsijungė į pastovią styginių kvarteto Chordos sudėtį (kvartete griežė 6 metus) , o nuo 2005 m. tapo ir kintančios sudėties kamerinio ansamblio Nepaklusnieji nariu. Reikšmingiausia kvarteto Chordos repertuarinė gija – XX-XXI a. muzika, o gastrolėse šis ansamblis dažniausiai reprezentuoja lietuvių šiuolaikinę muziką. Nepaklusniųjų kūrybiniame gyvenime ypač svarbus kasmetinis vasaros Tarptautinis muzikos ir ekologijos festivalis Nidoje - Nepaklusniųjų žemė, kur per savaitę šis ansamblis su įvairiais scenos partneriais parengia pluoštą originalių programų, aprėpiančių muziką, kiną, teatrą, fotografiją, įvairias ekologines akcijas.


Paraleliai plėtodamas šias koncertinio gyvenimo sritis, M. Bačkus be kita ko dirba ir violončelės pedagogu Klaipėdos Universiteto menų fakultete bei Klaipėdos E. Balsio menų gimnazijoje. Jau trečius metus pedagoginę veiklą jis plėtoja ir Mstislavo Rostropovičiaus labdaros ir paramos fondo „Pagalba Lietuvos vaikams“ organizuojamoje edukacinėje programoje gabiems vaikams „Nacionalinė moksleivių akademija“. 2009 m. vasarą šis violončelininkas atsiskleidė dar viename naujame amplua – tapo naujuoju Klaipėdos kamerinio orkestro meno vadovu. Apie tai viename interviu M. Bačkus kalbėjo: „Klaipėdos kamerinio orkestro meno vadovo pareigos man - galimybė įgyvendinti savo idėjas ir generuoti jas su bendraminčiais. Labai noriu, kad šis puikus kolektyvas atrastų muziką iš naujo, atrastų naujus būdus, kaip valdyti publikos emocijas.“

Lietuvių kompozitoriai

Valentinas Bagdonas

Andante funebre ir Scherzino violončelei ir fortepijonui

Preliudas

Improvizacija

"Maža fantazija"

Humoreska

Trys kompozicijos violončelei solo

Osvaldas Balakauskas

Keturios pjesės

„Polimelika“, koncertas elektrinei violončelei ir styginiams

Vidmantas Bartulis

"Keturios paguodos liūdnai violončelei ir daina be žodžių", smuikui ir violončelei

Antanas Jasenka

Frequency dviems violončelems ir magnet. juostai (2002)

Vytautas V. Jurgutis

Dvi pjesės violončelei ir fortepijonui

Arvydas Malcys

Plaukiojančios nuolaužos,  solo violončelei

“Akustinė bedugnė” violončelei ir fortepijonui

"Horizontas vertikalėje" klarnetui ir violončelei (2004)

Algirdas Martinaitis

"Rojaus paukščiai", violončelei ir magnet. juostai

Onutė Narbutaitė 

"1981-ųjų birželio muzika", smuikui ir violončelei

R. Poškutė

 "Invencija 2" fleitai ir violončelei (1995)

Anatolijus Šenderovas

Sonata violončelei ir mušamiesiems

Juozas Širvinskas

Improvizacija ir tokata

Vladas Švedas

"Vienatvė" sonata

Gintaras Sodeika

Al Samoud violončelei, mušamiesiems ir magnet. juostai (2003)

Kameriniai kūriniai

David Baker

Singers of Songs – Weavers of Dreams violončelei ir mušamiesiems

Ludwig van Beethoven

Sonata violončelei ir fortepijonui Nr.2 g-moll, op.5

Sonata violončelei ir fortepijonui Nr.3 A-dur, op.69

Sonata violončelei ir fortepijonui Nr.5 D-dur, op.102/2

Duo klarnetui ir fagotui:  B-dur, C-dur, F-dur, WoO 27/1-3 (aranž. smuikui ir violončelei)

Johannes Brahms

Sonata violončelei ir fortepijonui Nr.1 e-moll. op.38

Frederick Bridge

Sonata violončelei ir fortepijonui

Mikhail Bukinik

Fantaisie violončelei ir kontrabosui

Claude Debussy

Sonata violončelei ir fortepijonui, L.135

Domenico Dragonetti

Duo violončelei ir kontrabosui

Manuel de Falla

Suite Populaire Espagnole violončelei ir fortepijonui (aranž. iš Popular Spanish Songs)

Hans Gal

Divertimento smuikui ir violončelei, op.90, Nr.2

Edvard Grieg

Sonata violončelei ir fortepijonui a-moll, op.36

Arthur Honegger

Sonatina smuikui ir violončelei e-moll

Zoltan Kodaly

Duo smuikui ir violončelei op.7

Magnus Lindberg

Steamboat Bill Junior klarnetui ir violončelei (1990)

Bohuslav Martinu

Duo smuikui ir violončelei

M. Osokin

Sonata violončelei ir kontrabosui op.62

Sergei Prokofiev

Sonata violončelei ir fortepijonui C-dur, op.119

Sergei Rachmaninov

Sonata violončelei ir fortepijonui g-moll, op.19

Vokalizė violončelei ir fortepijonui, op.34 Nr.14

Maurice Ravel

Sonata smuikui ir violončelei

Camille Saint-Saens

Sonata violončelei ir fortepijonui Nr.1 c-moll, op.32

Alfred Schnittke

Stille Nacht, smuikui ir violončelei

Hymn II violončelei ir kontrabosui

Dmitri Shostakovich

Sonata violončelei ir fortepijonui d-moll, op.40

Igor Stravinskij

 „Itališka siuita“

Mark-Anthony Turnage

Sleep On trys lopšinės violončelei ir fortepijonui

Heitor Villa-Lobos

The Jet Whistle fleitai ir violončelei

Karl Heinz Wahren

Nächtliche Tänze, violončelei ir kontrabosui

Kūriniai violončelei ir orkestrui

Ernest Bloch

Schelomo violončelei ir orkestrui

Johannes Brahms

Koncertas smuikui, violončelei ir orkestrui a-moll, op.102

Max Bruch

Kol Nidrei, violončelei ir orkestrui, op.47

Edward Elgar

Koncertas violončelei ir orkestrui e-moll, op.85

Alexander Glazunov

Chant du ménéstral  violončelei ir orkestrui fis-moll, op. 71

Joseph Haydn

Koncertas violončelei ir orkestrui Nr.1 C-dur

Konceertas violončelei ir orkestrui Nr.2 D-dur, op.101

Édouard Lalo

Koncertas violončelei ir orkestrui d-moll

Arturs Maskats

Concerto grosso smuikui, violončelei, mušamiesiems ir orkestrui

Sergei Prokofiev

Sinfonia concertante violončelei ir orkestrui, op.125

Camille Saint-Saens

Koncertas violončelei ir orkestrui Nr.1 a-moll, op.33

Koncertas violončelei ir orkestrui Nr.2 d-moll, op.119

La muse et le poete smuikui, violončelei ir orkestrui op.132

Aulis Sallinen

„Kamerinė muzika III: Don Žuan Kichoto naktinis šokis“ violončelei ir styginių orkestrui, op. 58

Robert Schumann

Koncertas violončelei ir orkestrui a-moll, op.129

Pyotr Tchaikovsky

Variacijos Rococo tema violončelei ir orkestrui A-dur, op.33

Kūriniai violončelei solo

Malcolm Arnold

Fantazija

Johann Sebastian Bach

6 siuitos violončelei solo, BWV 1007-1012

Dan Blake

Scenes

Denis Brearley

Siuita Nr.2 violončelei solo

George Crumb

Sonata

M. Gordon

Industry 

Sofia Gubaidulina

Zehn Präludien violončelei solo

Hans Werner Henze

“Serenada” violončelei solo

Tigran Mansurian

Capriccio

Luca Pavan

Lights of the Night Time violončelei ir kompiuteriui (2003)

Pēteris Vasks

The Book violončelei solo

Klaipėdos kamerinio orkestro „Dvidešimtmečio skrydis"

BSM Trio. Henry Mancini - Peter Gunn

Koncertas Palangos gintaro muziejaus terasoje, 2010 08 05

LIETUVOS KAMERINIO ORKESTRO koncertų ciklas

NAKTIES SERENADOS

ANTONIO VIVALDI

Koncertas styginiams D-dur, RV 121;

JOSEPH HAYDN

Koncertas violončelei ir styginiams C-dur, Hob. VIIb/1;

EDWARD ELGAR

Serenada styginiams e-moll, op. 20;

FAUSTAS LATĖNAS

Styginių kvartetas Nr. 2 („Šviesiam atminimui“);

FELIX MENDELSSOHN-BARTHOLDY

Simfonija styginių orkestrui Nr. 10, h-moll

Atlikėjai:

KLAIPĖDOS KAMERINIS ORKESTRAS

Meno vadovas, dirigentas ir solistas MINDAUGAS BAČKUS (violončelė)

Koncertas Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje, 2010 03 27

ANTONÍN DVOŘÁK

Simfoninės variacijos, op. 78

BOHUSLAV MARTINŮ

Koncertas violončelei ir orkestrui Nr. 1, H.196

EDWARD ELGAR

„Enigma“ variacijos, op. 36

LIETUVOS NACIONALINIS SIMFONINIS ORKESTRAS

Solistas MINDAUGAS BAČKUS (violončelė)

Dirigentas KASPAR ZEHNDER (Šveicarija)

Koncertas Kauno filharmonijoje, 2009 12 01

VIVA MUSICA VIA BALTICA“

ALGIRDAS MARTINAITIS

„Mirtis ir mergelė“ (1997, versija orkestrui)

KAIJA SAARIAHO

„Nymphea Reflection“ /„Vandens lelijų atspindys“ styginių orkestrui

OSVALDAS BALAKAUSKAS

„Polimelika“, koncertas elektrinei violončelei ir styginiams (premjera, Nacionalinės programos „Vilnius – Europos kultūros sostinė 2009“ užsakymas)

AULIS SALLINEN

“Chamber Music III. The Nocturnal Dances of Don Juanquixote” /„Kamerinė muzika III: Don Žuan Kichoto naktinis šokis“ violončelei ir styginių orkestrui

KLAIPĖDOS KAMERINIS ORKESTRAS

Meno vadovas ir solistas - MINDAUGAS BAČKUS (violončelė)

Dirigentas - MINDAUGAS PIEČAITIS

Koncertas festivalyje "Permainų muzika", Klaipėdos koncertų salėje, 2009 09 18

”Nakties šokiai”

PETERIS VASKS “Book for Cello” violončelei solo (1978)

STEAVE REICH “Clapping music” (1972)

KAIJA SAARIAHO “Nymphea Reflection” styginių orkestrui (2001)

***

ALGIRDAS MARTINAITIS “Mirtis ir mergelė“ (1997, orkestrinė versija)

AULIS SALLINEN “Chamber Music III. The Nocturnal Dances of Don Juanquixote” (1986) violončelei ir styginių orkestrui

Klaipėdos kamerinis orkestras

Meno vadovas ir solistas – Mindaugas Bačkus (violončelė)

Dirigentas – Mindaugas Piečaitis

Koncertas nacionalinėje filharmonijoje, Gaidos festivalyje, 2008 10 27

ISCM Pasaulio muzikos dienos | GAIDA 2008

DIANA ROTARU (ISCM / Rumunija) „Shakti“, Koncertas saksofonui ir kameriniam orkestrui

ANDREA VIGANI (ISCM / Italija) „Sulla realia“ violončelei, kameriniam orkestrui, fonogramai ir gyvai elektronikai

UROŠ ROJKO (ISCM / Slovėnija) „Izvir“ kameriniam orkestrui

ALGIRDAS MARTINAITIS „arba-arba“ smuikui, violončelei, fortepijonui ir kameriniam orkestrui

JONATHAN HARVEY „Songs of Li Po“ mecosopranui ir kameriniam orkestrui

LIETUVOS KAMERINIS ORKESTRAS. Dirigentas ROBERTAS ŠERVENIKAS. Solistai: DANIELIUS PRASPALIAUSKIS (saksofonas), MINDAUGAS BAČKUS (violončelė), NORA PETROČENKO (mecosopranas), Fortepijoninis trio KASKADOS

Koncertas Bonoje, Schumann'o namuose, 2006 05 09

R.Schumann Drei Phantasiestuecke Op. 73

B.Kutavičius Rhythmus-Arhythmus

I.Stravinsky Suite Italienne, violončelei ir fortepijonui

S.Rachmaninov Sonata Op. 19

Daumantas Kirilauskas - fortepijonas

Koncetas Šv. Jonų bažnyčioje, 2006 01 12

Koncertas skirtas Sausio 13-osios, Laisvės gynėjų dienos, penkioliktosioms metinėms

Toru Takemitsu Requiem styginiams

Julius Juzeliūnas „Dėkojimas”

Arvo Part ”Cantus”

Alfred Schnittke „Sutartinės”

Peteris Vasks ”Musica dolorosa” violončelei solo ir orkestrui

Bronius Budriūnas „Tykiai, tykiai Nemunėlis teka”

Balys Dvarionas „Žvaigždutė”

Lietuvos kamerinis orkestras, dirigentas Vytautas Lukočius, Irena Milkevičiūtė (sopranas), Mindaugas Bačkus (violončelė)

Koncertas "Glasperlenspiel" festivalyje, Taline, Šv. Nikolo bažnyčioje, 2004 08 10

S. Rachmaninov Sonata g-moll op 19 violončelei ir fortepijonui

M. Urbaitis Reminiscencijos. Quasi una sonata violončelei ir fortepijonui

A. Piazzolla Grand Tango violončelei ir fortepijonui

Daumantas Kirilauskas - fortepijonas

Koncertas "Thomo Manno" festivalyje, Nidoje, Evangelikų liuteronų bažnyčioje, 2004 07 15

J.S.Bach Preliudas iš siuitos violončelei solo Nr.6

R.Schumann Fantastinės pjesės violončelei ir fortepijonui

F.Liszt Varijacijos Bacho tema "weinen, Klagen, Sorgen, Sagen" fortepijonui

A.Dvorak Sonatina smuikui ir fortepijonui

M.Ravel Rapsodija "Čigonė" smuikui ir fortepijonui

J.Brahms Fortepijoninis trio C-Dur op. 87

Daumantas Kirilauskas - fortepijonas, Martynas Švėgžda von Bekker - smuikas

Koncertas Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje 2004 03 24

O.Narbutaitės, O.Balakausko, P.Boulez, L.van Beethoveno ir kt. kūriniai

Roger Arve Vigulf (klarnetas, Norvegija)

Koncertas Upsaloje, Old Tawn Hall (Švedija), 2002 03 11

F. Bridge Sonata violončelei ir fortepijonui d-moll

B. Kutavičius Rhythmus-Arhythmus violončelei ir fortepijonui

M. de Falla Ispaniška siuita

Daumantas Kirilauskas - fortepijonas

Koncertas Lietuvos nacionalineje filharmonijoje, 2001 01 31

L.van Beethoven Sonata Nr. 2 g-moll, violončelei ir fortepijonui

S.Prokofiev Sonata Op. 119 C-dur, violončelei ir fortepijonui

J.Brahms Sonata Nr.2, F-dur, violončelei ir fortepijonui

Daumantas Kirilauskas - fortepijonas

Taigi: veiksmo vieta – Kuršių nerija. Laikas – liepos 6–13 dienos. Pavadinimas – Tarptautinis kamerinės muzikos ir ekologijos festivalis „Nepaklusniųjų žemė“. Veikėjai – ansamblis „Nepaklusnieji“: Rokas ir Sonata Zubovai (fortepijonas), Mia Cooper (smuikas, Anglija), Robertas Bliškevičius (altas), Mindaugas Bačkus (violončelė), Andrius Radziukynas (fleita), Rogeris Vigulfas (klarnetas, Norvegija), Ieva Sipaitytė (smuikas), Vytautas Mikeliūnas (smuikas), bei vis didėjantis bent laikinai „nepaklusnumu“ užsikrečiančių draugų būrys – Mirga Gražinytė (dirigentė), Gintarė Skerytė (sopranas), Raimondas Sviackevičius (akordeonas), Julius Černius (klarnetas), Tomas Collingwoodas (violončelė, Anglija), Steinas Skjervoldas (baritonas, Norvegija). Prie „Nepaklusniųjų“ būrio jau ne pirmus metus prisijungia ir M. Rostropovičiaus fondo bei Nacionalinės moksleivių akademijos dalyviai. Turiu prisipažinti, kad apie festivalį žinojau tik iš nuogirdų bei pasakojimų, kurių dauguma buvo intriguojantys ir žadinantys smalsumą. Muzika ir ekologija? Premjeros? Parodos? Šiukšlių akcija? Eksperimentinis muzikos ir teatro lydinys? Šie žodžiai „užkabino“ ir neleido suabejoti, kad savaitė bus kupina netikėtumų. O jų tikrai netrūko. Aštuonios dienos, aštuonios skirtingos programos. Skirtingos savo stilistika, derinimo principu, žanru, sudėtimi – ko jau ko, bet įvairovės festivaliui tikrai netrūko, net pati įnoringiausia publika galėjo atrasti kažką sau įdomaus ir aktualaus. Vienas iš esminių „Nepaklusniųjų žemės“ bruožų – gausiai skambanti šiuolaikinė muzika. Nepaklusnumas snobizmui, pataikavimui? Kad ir kaip ten būtų, nesiveldami į polemiką, kokia muzika vadintina šiuolaikine, tiesiog pažvelgę į programas pamatytume, kad beveik visuose koncertuose skambėjo nors po vieną kūrinį, sukurtą XX a. II pusėje.Gali pasirodyti, kad tokia „rimta“ programa ne itin dera su atostogaujančių ir pramogaujančių poilsiautojų nusiteikimu. O kas pasakė, kad šiuolaikinė muzika būtinai turi būti „rimta“ ir „solidi“, „sunki“? Festivalyje ji buvo visokia – nuotaikinga, romantiška, iliustratyvi, pašėlusi liepos 6 d. festivalio atidarymo koncerte, skirtame Lietuvos valstybės dienai (skambėjo M.K. Čiurlionio, B. Kutavičiaus, A. Malcio, K. Vasiliauskaitės, J. Mieželytės bei N. Sinkevičiūtės kūriniai), gili ir filosofiška, liečianti globalius klausimus apie būtį, gyvenimo prasmę ir vertybes, išlikimą koncerte „Svajonės daigas“ (liepos 9 ir 10 d.), kur skambėjo O. Messiaeno „Kvartetas laiko pabaigai“ ir L. Laitman vokalinis ciklas (M. Cooper, R. Vigulfas, T. Collingwoodas, S. Skjervoldas, S. Zubovienė), skirtas genocido aukoms atminti (beje, šis ciklas savaip susijęs su Lietuva: ciklo poetas Abraomas Suckeveris eiles sukūrė Antrojo pasaulinio karo metais Vilniaus gete, o kompozitorės L. Laitman seneliai buvo Lietuvos žydai, emigravę į JAV). Festivalio atidarymo koncertas negalėjo neužkrėsti jaunatvišku polėkiu, mat jame „Nepaklusniųjų“ branduolio gretas papildė ir M. Rostropovičiaus fondo auklėtiniai (tad ansamblis išaugo iki orkestriuko) bei Nacionalinės moksleivių akademijos dalyviai, trumpam iškeitę fizikos, chemijos, ekonomikos vadovėlius į chorines partitūras ir per porą savaičių tapę darniu dirigentės M. Gražinytės vadovaujamu choru. Beje, muzikavimas su jaunimu nėra atsitiktinumas, o veikiau tampa tvirta tradicija: prieš porą metų festivalyje dalyvavo LMTA styginių kvartetas, o pernai ir šiemet buvo rengiami koncertai, taip pat dalijamasi patirtimi, žiniomis ir meile muzikai su M. Rostropovičiaus fondo auklėtiniais. Kartu repetuojant, diskutuojant, klausantis kartais tikrai aistringų diskusijų dėl tam tikros frazės interpretacijos ar artikuliacijos, o svarbiausia – matant neblėstantį patyrusių muzikų degimą muzika, galima išmokti nė kiek ne mažiau, nei diena iš dienos lavinant techniką. Tokio bendradarbiavimo kulminacija buvo koncertas „Nepaklusniųjų akademija“, kur skambėjo J. Haydno, E. Griego, M. Ravelio, V. Barkausko bei D. Milhaud kūriniai. Ypatinga atmosfera tvyrojo ir koncerte „Viena. Miesto atspindžiai“. Šiame koncerte skambėję kompozitoriai vienaip ar kitaip turėjo ryšį su muzikos Meka – Viena. Tai W.A. Mozartas, L. van Beethovenas, F. Schubertas, H. Wolfas, A. Bergas bei E. Krenekas. Šio vakaro muzikantai J. Černius, R. Bliškevičius, S. Skjervoldas ir R. Zubovas kreipėsi į klausytojus ypač intymiai, sukauptai. Nidos evangelikų liuteronų bažnyčia, kurioje ir vyko koncertas, rodos, kiekvieną garsą „įkrovė“ ypatinga energetika, neleidusia nė akimirkai mintimis nuklysti į kasdienybę. Beje, festivalio organizatoriai tikrai tinkamai parinko erdves koncertams – šioje bei Juodkrantės evangelikų liuteronų bažnyčioje skambėję kūriniai bent valandėlei sugebėjo sustabdyti laiką, tarytum pakylėjo arčiau tobulybės. Festivalio programą papuošė du „lengvesni“ koncertai: „...šiek tiek kitaip... improvisione...“ (dalyviai – G. Skerytė, V. Mikeliūnas, R. Sviackevičius ir M. Bačkus) bei muzikos ir kino projektas „Cinemusique. Charlie Chaplin XXI“, kuriame skambėjo Ch. Chaplino filmuose girdėtos muzikos fragmentai ir specialiai šiai programai sukurtas Ž. Martinaitytės „Mosaic. A tribute to Charlie“ (dalyviai – „Nepaklusniųjų“ branduolys ir baritonas S. Skjervoldas). Šiuose koncertuose sužavėjo muzikantų gebėjimas reaguoti į mažiausius kolegų energetinius virpesius, „gyvas“ ir išraiškingas nuolatinis dialogas. Išties įdomu buvo stebėti, o kartais gal net tapti muzikantų improvizacijų dalyviais: klausytojai turėjo progą pajusti, kaip kūryba vyksta čia pat, šią akimirką.

Jurgita Mieželytė, Vasaros atbalsiai, Tarptautinį muzikos ir ekologijos festivalį „Nepaklusniųjų žemė“ prisimenant, 7 meno dienos, 2008 09 05

Dar vienas naujų ansamblinių patirčių vakaras laukė liepos 15 d. – susitiko violončelininkas M. Bačkus, smuikininkas M. Švėgžda ir pianistas D. Kirilauskas. Šie tarptautinių konkursų laureatai, studijas tęsę Anglijoje, Vokietijoje ir Austrijoje, sudarę margą koncertinę programą iš solo, duetų, ir trio – nuo J. S. Bacho, R. Schumanno iki J. Brahmso, A. Dvožako, M. Ravelio kūrinių – vis dėlto sugebėjo ne tiek turiniu, kiek interpretacine kaitra suvienyti programą įrodydami atlikėjiškos sutelkties ir parengties būvį. Šie skirtingos prigimties menininkai, regis, visi kiek linkę į spontanišką, improvizacišką, netikėtų posūkių nulemtą mąstyseną, metančią iššūkį drauge grojančiam partneriui. Tačiau sulaukti tinkamo atsako į nelauktą tempo ar frazuotės arabeską pavyko visais atvejais. Tai atlikėjams pelnė užtikrintą sėkmę, o ją apvainikavo visų drauge pagriežtas J. Brahmso Fortepijoninio trio, op. 87, Finalas.

Vytautė Markeliūnienė, Senosios ir naujosios Europos susitikimai, 7 meno dienos, 2004 07 23