Fortepijoninis trio “Kaskados” oficialiai savo koncertinę veiklą skaičiuoja nuo 1997, nors jau ir iki tol jo nariai – Albina Šikšniūtė (fortepijonas), Rusnė Mataitytė (smuikas), Edmundas Kulikauskas (violončelė) – buvo žinomi kaip solistai, kamerinių ansamblių dalyviai. Susiburti į nuolat koncertuojantį ansamblį ir būtent jo repertuaro sklaidoje apibendrinti savo profesinį meistriškumą – svarbus ir ryžtingas šių trijų atlikėjų žingsnis, turint galvoje, kad visi jie uoliai puoselėja ir kito pobūdžio muzikinę veiklą. Šiuos tris muzikus sieja ir artima akademinių studijų patirtis. Bemaž tuo pat metu visi studijavo Maskvos P. Čaikovskio konservatorijoje, pianistė ir smuikininkė – ten pat ir aspirantūroje Tad neatsitiktinai laikas ir patirtis, vidinė reikmė subrandino “Kaskadų” trio – šiuo metu vieną produktyviausių kamerinių ansamblių Lietuvoje. Šiam trio nekart teko dalyvauti didžiuosiuose Lietuvos festivaliuose: “Gaidos”, Šv.Kristupo, Thomo Manno, Pažaislio. Ansamblis sėkmingai gastroliavo Austrijoje, Vokietijoje, Rusijoje,Švedijoje. O 2002 “Kaskados” tapo IX tarptautinio J. Brahmso kamerinių ansamblių konkurso (Austrija, Piortšachas) laureatu – iškovojo I premiją. 2005 metais jie tapo Auksinio Disko laureatais (Lietuvos muzikų sąjungos apdovanojimas).
Lietuvos klausytojai susidomėję seka “Kaskadų” trio koncertinio gyvenimo ritmą – juolab kasmet ansamblis pateikia vis naujas kamerines programas. Be to, “Kaskadų” nariai yra atlikę solo partijas L. van Beethoveno Koncerte fortepijonui, smuikui, violončelei ir orkestrui C-dur, op. 56 ir penkių koncertų ciklą “Visi L.van Beethoveno fortepijoniniai trio”. Šio ansamblio repertuare įvairių epochų trio žanro kūriniai, tarp kurių aptiksime itin aktyviai puoselėjamą romantinės muzikos palikimą. Ženklią interpretacinės energijos dalį ansamblis skiria šiuolaikinės lietuvių muzikos sklaidai, kasmet įtraukdamas naujus šių autorių opusus. Vertindami “Kaskadų” atlikėjų profesionalumą, meninę vaizduotę kompozitoriai yra specialiai šiam trio parašę kompozicijų (Loreta Narvilaitė, Jurgis Juozapaitis, Vidmantas Bartulis, Algirdas Martinaitis, Osvaldas.Balakauskas, Sadie Harrison), arba anksčiau sukurtus opusus perrašę būtent fortepijoninio trio sudėčiai (Arvydas Malcys, Feliksas Bajoras, Bronius Kutavičius).
Klausytojams pažįstamas fortepijoninio trio “Kaskados” braižas, apie kurį ne kartą palankiai rašyta lietuvių spaudoje, gerai atsiliepta užsienio kritikų. Recenzijose dažnai pažymimas darnus ir išraiškingas šių instrumentalistų ansambliškumas, įtikinamai sutelkiami raiškos būdai, tiksli stilistinė orientacija, gilaus bei vieningo trijų instrumentų garso visumos pajauta, o visa tai sąlygoja šių muzikų preciziškas ir tvirtas techninis pasirengimas.
Pianistė Albina Šikšniūtė baigė Nacionalinę M. K. Čiurlionio menų mokyklą (doc. Liucijos Drąsutienės kl.) ir Maskvos P.Čaikovskio konservatoriją bei aspirantūrą (prof. Viktoro Nosovo kl.). Ji yra tarptautinių konkursų Čekijoje (1977) ir Prancūzijoje (1999) laureatė. Nuo 1991 A. Šikšniūtė, kaip solistė ir kamerinių ansamblių narė, kasmet dalyvauja tarptautiniame festivalyje “Ost-West Musikfest” (Austrija). Pianistė koncertavo Vokietijoje, Austrijoje, Slovėnijoje, Turkijoje, Latvijoje. Ji rengia rečitalius ir groja su kameriniais ansambliais, yra skambinusi su Lietuvos, Prahos, Maskvos, Alma Atos kameriniais orkestrais. 1995 su prof. S. Sondeckio vadovaujamu Lietuvos kameriniu orkestru įrašė trijų J. S. Bacho klavyrinių koncertų kompaktinę plokštelę. Be to, su R. Mataityte, M. J. Zimmermann ir E. Kulikausku įrašė kompozitoriaus O. Balakausko autorinę kompaktinę plokštelę (ASV, Anglija). Atlikėjos veiklą A. Šikšniūtė derina su pedagoginiu darbu Nacionalinėje M. K. Čiurlionio menų mokykloje ir Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje, tarptautiniams konkursams yra parengusi ne vieną jaunosios kartos pianistą. Jau 11 metų ji nuolat kviečiama į Krems am der Donau (Austrija) vesti fortepijono meistriškumo kursų jaunimui.
Smuikininkė Rusnė Mataitytė baigė Nacionalinę M. K. Čiurlionio menų mokyklą (prof. Viktoro Radovičiaus kl.) ir Maskvos P. Čaikovskio konservatoriją (prof. Valerijaus Klimovo kl.) bei aspirantūrą (prof. Igorio Bezrodno kl.). Ji yra tapusi dviejų tarptautinių konkursų prizininke – D. Oistracho (1988) ir L. Spohro (1990). Nuo 1992 trejus metus dirbo Getingeno simfoninio ir kamerinio orkestrų koncertmeistere. R. Mataitytė koncertavo Vokietijoje, Anglijoje, Olandijoje, Austrijoje, Jugoslavijoje, Graikijoje. 2002 ji griežė Niuberio ir Oldboro festivaliuose Anglijoje, Carnegie Hall salėje Niujorke. 2004 su Šv.Kristoforo orkestru R.Mataitytė koncertavo didžiausiuose Vokietijos miestuose Europa Musikale festivalio metu. Smuikininkė yra dalyvavusi įrašant keturias kompaktines plokšteles “Proud Sound”, ASV (Anglija), BIS (Švedija), Metier Records (Anglija) firmose. Nuo 2001 ji griežia ir “Gaidos” ansamblyje. Su pianiste Margrit Julia Zimmermann organizuoja festivalį “Kaskados” Kaselyje (Vokietija).
Violončelininkas Edmundas Kulikauskas baigė Nacionalinę M. K. Čiurlionio menų mokyklą (Domo Svirskio ir Romano Armono kl.) ir Maskvos P. Čaikovskio konservatoriją (prof. Natalijos Šachovskajos kl.). 1986–1989 dėstė violončelę Nacionalinėje M. K. Čiurlionio menų mokykloje, vėliau savo muzikinę veiklą tęsė kaip Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro bei Lietuvos kvarteto narys. Nuo 1996 E. Kulikauskas dirba Nacionalinio simfoninio orkestro violončelių grupės koncertmeisteriu. Su minėtais kolektyvais jis koncertavo daugelyje Europos šalių, Japonijoje, Izraelyje.
„Momenti sacri”
„Devyni šaltiniai”
„Retrospektyva”
“Nuovantca”
Paskutiniųjų giesmės
Fortepijoninis trio
„Subyrėjusios arkos“
Viceno (2006)
„Lillit“ fortepijoniniam trio
„Aštuonios miniatiūros pagal Stasį“
„Erškėčių akys” (1999-2004)
Emmaus
„arba-arba“ smuikui, violončelei, fortepijonui ir kameriniam orkestrui
„Kai liepto nebus pereisiu upę“
Fortepijoninis trio
„Daina ir šokis“ fortepijoniniam trio
Trigubas koncertas C-dur / in C major, op. 56
Variacijos originalia tema Es-dur, op. 46
Trio Nr. 1, Es-dur, op. 1
Trio Nr. 2, G-dur, op. 1
Trio Nr.3 c-moll, op. 1 nr. 3
Trio D-dur / Piano trio in D major, op. 7 No. 5
Trio Nr. 4, B-dur, op. 11 Gassenhauertrio
Trio Nr. 5, D-dur, op. 70 Nr.1 “Ghost”
Trio Nr. 6, Es-dur, op. 70 Nr. 2
Trio Nr.7 B-dur, WoO.38
Trio Nr. 8, B-dur, WoO 39
Trio Nr.9 Es-dur, WoO.38
Trio Nr. 10, Es-dur, op. 44
Trio Nr. 11, G-dur, op. 121a
Dešimt variacijų pagal Wenzelio Mullerio dainą Ich bin Schneider Kakadu
Keturiolika variacijų pagal originalią temą / Variations on an Original Theme
Trio D-dur (pagal Simfoniją Nr. 2)
Trio Es-dur, op. 38 (pagal Septetą op. 20)
Piano trio C-dur / in C major, op. 87
Trio B-dur, Op.8
Trio c-moll Op.101
Fortepijoninis Kvartetas g-moll, op.25
Fortepijoninis Kvartetas c-moll, op.60
Piano trio c-moll / in C minor, op. 90 Dumki
Fortepijoninis kvartetas Es-dur, op. 87
Fortepijoninis kvartetas Es-dur Op.87
Piano trio op. 120
Piano trio D-dur / in D major
”The Bride’s journey in three songs and a memory”
The triple concerto for violin, cello and piano
Piano trio G-dur / in G major a l’ Ongarese
Fortepijoninis trio Nr. 18, G-dur, Hob XV:5
„Kvartetas Laiko pabaigai“ / “Quatour pour la fin du temps” klarnetui, smuikui, violončelei ir fortepijonui
Fortepijoninis trio G-dur / Piano trio in G major, KV 564
Fortepijoninis trio Nr. 5, C-dur, KV 548
Mozart – Adagio ( in memoriam Oleg Kagan)
Fortepijoninis trio a-moll / Piano trio in A minor
Fortepijoninis trio F-dur / Piano trio in F major, op. 18
Fortepijoninis trio op. 67
Fortepijoninis trio B-dur / Piano trio in B flat Major, op. 99
Fortepijoninis trio F-dur / Piano trio in F major, op. 80
Septyni romansai pagal A. Bloko poemas, op. 127 sopranui ir fortepijoniniam trio
Fortepijoninis trio g-moll, op.15
„Between Tides“
Fortepijoninis trio a-moll / Piano trio in A minor, op. 50
Fortepijoninis trio, op. 50, „Didžiojo menininko atminimui“
Trio „Kaskados“ atlieka Haydną ir Mendelssohną
Trio KASKADOS: ALBINA ŠIKŠNIŪTĖ (fortepijonas), RUSNĖ MATAITYTĖ (smuikas), EDMUNDAS KULIKAUSKAS (violončelė)
JOSEPH HAYDN – Fortepijoninis trio c-moll, Hob. XV/13;
Fortepijoninis trio B-dur, Hob. XV/38
FELIX MENDELSSOHN-BARTHOLDY – Fortepijoninis trio d-moll, op. 49
JOSEPH HAYDN
Fortepijoninis trio Nr. 18, G-dur, Hob XV:5
WOLFGANG AMADEUS MOZART
Fortepijoninis trio Nr. 5, C-dur, KV 548
JURGIS JUOZAPAITIS
„Lillit“ fortepijoniniam trio (premjera)
BEDŘICH SMETANA
Fortepijoninis trio g-moll, op.15
Tarptautinis šiuolaikinės muzikos festivalis GAIDA
TORU TAKEMITSU
„Between Tides“
VYTAUTAS GERMANAVIČIUS
„Subyrėjusios akys“ (premjera, festivalio užsakymas)
Pertrauka
ALGIMANTAS KUBILIŪNAS
Penkios pjesės styginių kvartetui
VYTAUTAS LAURUŠAS
Naujas kūrinys styginių kvartetui (premjera)
OSVALDAS BALAKAUSKAS
Naujas kūrinys styginių kvartetui ir fortepijonui (premjera)
BRONIUS KUTAVIČIUS
Naujas kūrinys chorui, styginių kvartetui ir fortepijonui (premjera, festivalio užsakymas)
Trio KASKADOS:
RUSNĖ MATAITYTĖ (smuikas)
EDMUNDAS KULIKAUSKAS (violončelė)
ALBINA ŠIKŠNIŪTĖ (fortepijonas)
VALSTYBINIS VILNIAUS KVARTETAS
Vilniaus savivaldybės choras JAUNA MUZIKA
Meno vadovas ir dirigentas VACLOVAS AUGUSTINAS
„Tolimo lietaus kaskados“
NIELS WILHELM GADE
Fortepijoninis trio F-dur, op. 42
LORETA NARVILAITĖ
„Lietus lyja toli nuo mūsų“ fortepijoniniam trio ir mušamiesiems (permjera)
FRANZ SCHUBERT
Fortepijoninis trio Es-dur, op. 100, D929
Trio KASKADOS:
RUSNĖ MATAITYTĖ (smuikas)
EDMUNDAS KULIKAUSKAS (violončelė)
ALBINA ŠIKŠNIŪTĖ (fortepijonas)
SAULIUS ASTRAUSKAS (mušamieji)
ANATOLIJUS ŠENDEROVAS
„Daina ir šokis“ fortepijoniniam trio
DMITRIJ ŠOSTAKOVIČ
Septyni romansai pagal A. Bloko poemas, op. 127 sopranui ir fortepijoniniam trio
PIOTR ČAIKOVSKIJ
Fortepijoninis trio op. 50, „Didžiojo menininko atminimui“
Fortepijoninis trio KASKADOS:
ALBINA ŠIKŠNIŪTĖ (fortepijonas)
RUSNĖ MATAITYTĖ (smuikas)
EDMUNDAS KULIKAUSKAS (violončelė)
IRENA ZELENKAUSKAITĖ (sopranas)
ISCM Pasaulio muzikos dienos | GAIDA 2008
DIANA ROTARU (ISCM / Rumunija) „Shakti“, Koncertas saksofonui ir kameriniam orkestrui
ANDREA VIGANI (ISCM / Italija) „Sulla realia“ violončelei, kameriniam orkestrui, fonogramai ir gyvai elektronikai
UROŠ ROJKO (ISCM / Slovėnija) „Izvir“ kameriniam orkestrui
ALGIRDAS MARTINAITIS „arba-arba“ smuikui, violončelei, fortepijonui ir kameriniam orkestrui
JONATHAN HARVEY „Songs of Li Po“ mecosopranui ir kameriniam orkestrui
LIETUVOS KAMERINIS ORKESTRAS. Dirigentas ROBERTAS ŠERVENIKAS. Solistai: DANIELIUS PRASPALIAUSKIS (saksofonas), MINDAUGAS BAČKUS (violončelė), NORA PETROČENKO (mecosopranas), Fortepijoninis trio KASKADOS
V.Bartulis Paskutiniųjų giesmės
J.Juozapaitis Viceno (2006)
B.Kutavičius „Aštuonios miniatiūros pagal Stasį“
O.Messiaen „Kvartetas laiko pabaigai“ / “Quatour pour la fin du temps” klarnetui, smuikui, violončelei ir fortepijonui
L.van Beethoven Variacijos originalia tema Es_dur, op. 46
A.Malcys „Erškėčių akys”
A.Dvorak Fortepijoninis kvartetas Es-dur, op. 87
Dalyvauja Jonė Kaliūnaitė - altas.
L.van Beethoven Baleto „Prometėjo tvariniai” uvertiūra
Koncertas fortepijonui, smuikui ir violončelei su orkestru C-dur, op. 56
C.Nielsen Simfonija Nr. 3 (”Sinfonia espansiva”)
Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras, Michael Christie - dirigentas
„Trio „Kaskados’, anksčiau jau atlikęs F. Bajoro, O. Balakausko, B. Kutavičiaus muziką, geba puoselėti savitą požiūrį į šiuolaikines partitūras, kurias (kaip ir šįkart), paprastai interpretuoja pasitelkdamas precizišką techniką ir romantinę pasaulėjautą. Iš to gimsta gyvas muzikavimas, aprėpiantis emocinio polėkio, tembrinio įtaigumo bei logiškos formos sampratą… „Kaskadų” trio muzikai neslepia esą ištikimiausi romantinei pasaulėjautai, ja pulsuojančios muzikinės kūrybos estetikai. Todėl ir antrąją jų koncerto dalį įprasmino monumentalus A. Dvorako Trio e-moll… Norėdami…konstruktyviai aprėpti penkių išplėtotų šio trio dalių dramaturgiją, atlikėjai turi sutelkti visokeriopus ansamblinius įgūdžius, drąsiai atskleisti individualią vaizduotę. Šių savybių nestokojantis…ansamblis, įtikinamai perteikęs daugiasluoksnio A. Dvorako trio grožį,…iš tiesų pasirodė kaip patyrę romantinės muzikos puoselėtojai, įžvelgiantys vis tolesnius jos horizontus.
Das Vilnius-Klavier-trio bezauberte das Publikum beim zweiten „Kaskados-festival”. War das ein sympathisches Konzert in der Enimauskirche am Brasselsberg! Drei Musiker- jeder für sich ein höchst versierter meister seines Instruments und zusammen ein Trio außerordentlicher Güte: das Vilnius-Klaviertrio, dem kasseler Publikum spätestens seit dem letztjährigen kaskados-Festival bekannt, überzeugte am Dienstag mit musikalischer Frische, inniger Abstimmung und homogenem Klang. Schuberts Klaviertrio B-dur op. 99, D 898 bildete den gewichtigen Auftakt des Abends. Mit unversteller Musizierfreude bewiesen Rusne Mataityte (Violine), Albina Siksniute (Klavier) und Edmundas Kulikauskas (Violoncello), daß Musik auf höchstem Niveau fur die Kunstler nicht nur Konzentration, Arbeit und Schweiß bedeutet muß, sondern ebenso auch Spaß und begeisterung. Galant sausten sie gemeinsam durch den ersten Satz, atmeten große Bögen und kantable linien im zweiten, nahmendas Scherzo nicht allzu ernst, um sich mit dem Finalsatz, diesem unkonventionellen und eigentlich nicht seinen namen verdienenden Rondo, bravourös in die Pause zu verabschieden. Im zweiten Teil stand mit Schostakowitschs trio Nr. 2 op. 67 etwas schwerere kost für das Publikum bevor, und was die ersten Flagelett-und Sordino-Töne der beiden Streicher sowie die achweren Akkorde des Klaviers versprachen, konnten die folgenden intensiven Minuten ohne Abstriche einlösen: Hier waren die drei fast noch tiefer in ihrem Element. Hier gab es kaum noch Unsicherheiten in der Abstimmung, keine intonatorichen Probleme oder Unkonzertriertheiten, wie sie das Schubert-Trio zwar nicht getrübt, aber doch sympathisch menshlich gemacht hatten. Auf Wiedersehen im nächsten Jahr!
Klassik, Romantik, Moderne: Diesen Dreiklang der Epochen bot das „Vilnius-Klaviertrio” aus der litauischen Hauptstadt beim konzert des Festivals „kaskados” in der Emmauskirche am Brasselsberg. Und es wurde kein mittelmäßiges Vorstadtkonzert, sondern ein musikalischer Genuss, wie man ihn nicht oft zu hören bekommt. ZARBITTERE MELODIE Schon das eingangs gespielte Klaviertrio „All’Ongarese” von Joseph Haydn, das durch vielfältiges Kolorit überrascht, geriet zu einem prächtigen Beispiel wohl abgestimmten Musizierens Nehmen wir nur den zweiten Satz: Wunderbar, wie dort das Klavier (Albina Siksniute)nach seiner heiteren Einleitung der Violine (Rusne Mataityte) den Platz für eine zartbittere melodie räumt. Dem Cello (Edmundas Kulikauskas) fehlen hier, bedingt durch die gepflogenheiten der Epoche, noch die Entfaltungsmöglichkeiten – was sich gleich zu beginn von Tschaikowskis einzigem Klaviertrio ändern solte. Lyrisch und kraftvoll gleichermaßen beginnt das opulente zweisätzige Werk (das Tschaikowski dem Andenken an den Freund Nikolai Rubinstein widmete) mit einer eingängigen Cello-Kantilene. In erneut großer Ausgewogenheit entfalteten die drei Litauer das üppige Sück, setzten den Effekt ein, ohne ihn zum Selbstzweck werden zu lassen-was bei Tschaikowski eine nicht geringe Disziplin voraussetzt Zum Höhepunkt wurde dann auch nicht eine der Forte-Stellen, sondern das innige Duett von geige und cello in der Mitte des ersten satzes. Zwischen Haydn und Tschaikowski hatte das „Vilnius-Klaviertrio” ein werk des litauischen Komponisten Feliksas bajoras gesetzt. Das „Momenti sacri” („Heilige Momente”) überschriebene Klaviertrio arbeitet mit einzelnen spröden kompositorischen Bausteinen, die von Instrument zu Instrument weitergereicht weren und stets neunen Irritationen oder Störungen der anderen ausgesetzt sind: Der cellist trommelt auf dem Holz, die Geigerin gluckst, stampft mit dem füs oder wirft Silben ein, die Pianistin zupft die saiten mit der Hand. Eine Aufgabe, die ein hochkonzerntriertes Vorgehen forderte,, und die drei Musiker aus Vilnius lösten auch dies überzeugend. Wo freilich das Heilige abgeblieben war, ist nicht zu sagen.
Kerintis Rusnės Mataitytės smuiko tonas, Edmundo Kulikausko violončelės subtilybės, pianistės Albinos Šikšniūtės optimistinis virtuoziškumas- tai „Kaskados”, kurios energingomis interpretacijomis tą vakarą dar gretino Franzą Schubertą, Piotrą Čaikovskį ir Josephą Haydną.
Apie gilų, bendra menine patirtimi paremtą „Kaskadų” narių ryšį akivaizdžiai bylojo viena iš šio koncertinio sezono puošmenų – trijų koncertų ciklas, kuriame buvo atlikti visi J. Brahmso fortepijoniniai trio ir kvartetai. (...). „Kaskadų“ trio muzikavimas buvo brandus, apmąstytas, išjaustas ir ypač vientisas. Nevardijant atskirų muzikavimo savybių, jau nesyk išsakytų kalbant apie ansamblio grojimo stilių, norisi pasidžiaugti, kad visos priemonės buvo harmoningai nukreiptos į pačios muzikos esmės sklaidą. O ją per visą koncertą sekėme su nesenkančiu dėmesiu.
Fortepijoninis trio „Kaskados“ – Albina Šikšniūtė (fortepijonas), Rusnė Mataitytė (smuikas) ir Edmundas Kulikauskas (violončelė) – itin produktyvus kolektyvas, mėgstantis iššūkius. Muzikantai kaskart paruošia naują programą, kurioje, be lietuvių kompozitorių kūrinių, visada yra sudėtingiausi, retai atliekami opusai. Štai 2008 metų lapkričio 19 dieną trio Nacionalinėje filharmonijoje pristatė Anatolijaus Šenderovo „Dainą ir šokį“, Dmitrijaus Šostakovičiaus septynis romansus pagal A. Bloko poemas, op. 127 (dalyvavo Irena Zelenkauskaitė, sopranas) ir ypač sunkų atlikti Piotro Čaikovskio Fortepijoninį trio op. 50 „Didžiojo menininko atminimui“, kurio kone simfoninė fortepijono partija, rodos, pranoko galimybių ribas.