Birutė Vainiūnaitė

Image
Biografija
Repertuaras
Koncertai
Garso įrašai
Spauda
Galerija
Biografija
Repertuaras
Koncertai
Garso įrašai
Spauda
Galerija

Žymi lietuvių pianistė Birutė Vainiūnaitė 1970 baigė Lietuvos muzikos ir teatro akademiją (prof. M. Azizbekovos kl.). 1970-1972 - stažavo Maskvos P.Čaikovskio konservatorijos aspirantūroje (prof. J. Milšteino kl.), 1975-1976 - Paryžiaus Nacionalinėje konservatorijoje pas prof. V. Perlemuterą. Nuo 1970-jų Birutė Vainiūnaitė dėsto Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje, profesorė.
Pianistė yra pirmojo M. K. Čiurlionio pianistų (1965) ir keturioliktojo virtuozų konkurso Berlyne (1991) laureatė. 2011 laimėjo I vietą tarptautiniame konkurse "Romantizmas, ištakos ir horizontai" Černomorske (Ukraina).

Birutė Vainiūnaitė daug koncertuoja, dažniausiai solo, arba su kitais instrumentininkais, taip pat su orkestrais, tarp jų - J. Domarko, G. Rinkevičiaus, S. Sondeckio , P. Bermano diriguojami kolektyvai. Kasmet Lietuvos muzikos mėgėjai turi progą išgirsti naują jos parengtą programą. Atlikėja ne kartą koncertavo Latvijoje, Estijoje, Ukrainoje, Gruzijoje, Ispanijoje, Švedijoje, JAV, daugelyje Rusijos miestų. 1976-siais ir nuo 1990-ųjų kartą per metus ji koncertuoja Paryžiuje. 2011 grojo rečitalį Paryžiuje Eglise Americaine. 1994-siais ir 1996-siais sėkmė ją lydėjo gastrolėse po Vokietiją. Pianistė vadovavo meistriškumo kursams Lietuvoje ir Vokietijoje. Ji yra kelių tarptautinių konkursų žiuri narė.

Lietuvos radijas ir televizija dažnai transliuoja pianistės koncertus, jų fonduose gausu Birutės Vainiūnaitės įrašų. Pianistė išleido visą pluoštą vinilo plokštelių ir kompaktinių diskų, kuriuose užfiksavo dalį savo didžiulio solinio repertuaro.

Pianistė puikiai jaučia stilių atlikdama įvairių laikotarpių muziką, tačiau artimiausi jai yra šiuolaikinių autorių kūriniai. Birutė Vainiūnaitė pirmoji supažindino Lietuvos klausytojus su tokiais kompozitoriais, kaip O. Messiaenas, M. Ohana, G. Crumbas, J.Cage'as, P. Vasks ir kt. Daugelis žinomų lietuvių kompozitorių patiki jai pirmajai atlikti savo naujausius kūrinius.

2009 Birutei Vainiūnaitei paskirta Vyriausybės kultūros ir meno premija.

Apie pianistę Birutę Vainiūnaitę kompozitorius O. Balakauskas yra pasakęs: „Tai viena iš nedaugelio atlikėjų, suprantančių ir kūrybinio eksperimento prasmę… Taigi, Birutės Vainiūnaitės kelias – tai pasiaukojanti, kryptinga veikla, padedanti naujajai muzikai (ne vien lietuviškai) atsirasti ir gyventi…”

LIETUVIŲ KOMPOZITORIAI

Julius Andrejevas

Lemtis

Baladė Balio Dvariono atminimui

Groteskas

Vytautas Bacevičius

"Pirmasis žodis"

Poema op. 10 Nr.4

Feliksas Bajoras

Variacijos fortepijonui, Nr. 2

"Rauda"

Osvaldas Balakauskas

Trys kaprisai

Kaskados-1

Gaida, fortepijonui ir fonogramai

Koncertino fortepijonui ir kameriniam orkestrui

Keturios pjesės, op.6

Movimenti Nr. 1, dviems fortepijonams

"Kalnų sonata" fortepijonui ir orkestrui

Eduardas Balsys

„Bangos ir undinės”

Vytautas Barkauskas

Veidrodis

Vizija

Blyksniai op.129

Vytautas Barkauskas (Jaun.)

Koncertas fortepijonui ir orkestrui

Pjesė

Vidmantas Bartulis

„Devyni ankstyvojo rudens akimirksniai”

„Auksinių debesų lietus"

„Ūkanos“

Kęstutis Bieliukas

Kompozicija Nr. 1

Ričardas Biveinis

„Sapnai“

Zita Bružaitė

„Sonetas - VII" balsui ir fortepijonui

Retro-koncertas fortepijonui ir orkestrui

Mikalojus Konstantinas Čiurlionis

Ekspromtas d-moll VL 298

Preliudas VL 337a

Pjesė A-dur VL- 246

Mazurka b-moll VL 119

Fuga b-moll, VL345

Preliudas a-moll, VL254

Simfoninės poemos "Jūra" fragmentas, VL 255

Preliudas d-moll, VL 256

Preliudas h-moll, VL 259

Preliudas,VL 300

Preliudas C-dur, VL 301

Preliudas, VL 302

Preliudas, VL 303

Preliudas, VL 304

Preliudas d-moll, VL 322

Preliudas d-moll, VL 325

Preliudas C-dur, VL 327

Preliudas C-dur, VL 328

Preliudas C-dur, VL 330

Preliudas A-dur, VL 335

Bėkit, bareliai, VL 279

Preliudas D-dur, VL 272

Baladė fis-moll, VL 272a

Ekspromtas d-moll, VL 298

Preliudas d-moll, VL 308

Fugetė c-moll, VL 314

Preliudas d-moll, VL 344a

Andante iš sonatos F-dur, VL 155

Sekminių preliudas, D-dur, VL 337a

Mazurka b-moll, VL 119

Pjesė A-dur, VL 246

Preliudas h-moll, VL I82a

"Dainelė", VL 199

Preliudas a-moll, VL 230

Preliudas a-moll, VL 241

Preliudas G-dur, VL 242

Preliudas f-moll, VL 251

Preliudas "Tėve mūsų", VL 260

Preliudas d-moll, VL 261

Preliudas "Ruduo", VL 264

Preliudas b-moll, VL 269

Preliudas b-moll VL 270

Preliudas - kanonas b-moll, VL 271

Preliudas G-dur, VL 318

Preliudas c-moll, VL 324

Preliudas d-moll, VL 319

Sonata

Povilas Dikčius

Variacijos M. K. Čiurlionio atminimui

Baladė S. Vainiūno atminimui

Snieguolė Dikčiūtė

„Fomalhaut“

Balys Dvarionas

Miražas

Rondino-humoreska

Prie senos varpinės

"Miražas"

"Prie senos varpinės"

Koncertas fortepijonui ir orkestrui nr.1

„Prie ežerėlio”, smuikui ir fortepijonui

„Žvaigždutė”, balsui ir fortepijonui

„Pušys”, balsui ir fortepijonui

Juozas Gruodis

Katarinka

Rytmečio daina

"Lietuvoje"

„Lietuviškas šokis"

"Varpai"

Dvi pjesės

"Rauda"

"Šposas"

„Pavasario naktis Berlyne”, balsui ir fortepijonui

Aš svajoju svajonėlę, balsui ir fortepijonui

Rudens tylumoj, balsui ir fortepijonui

„Aguonėlės”, balsui ir fortepijonui

„Rugiagėlės”, balsui ir fortepijonui

„Rūta”, balsui ir fortepijonui

Vladas Jakubėnas

Legenda op. 2 Nr. 2

Pjesės iš baleto „Vaivos juosta“

Antanas Jasenka

Me.Ka

Jurgis Juozapaitis

„Medžių tyla”, balsui ir fortepijonui

Vytautas Juozapaitis

Preliudai ir fugos

Vytautas Jurgutis

"Vaikas ir paukščiai"

Sonata in rė

„Vaikiška siuita“

Julius Juzeliūnas

Sonata Nr.1

"Šventė" iš "Afrikietiškų eskizų"

Sonata Nr.2

Tomas Juzeliūnas

„Kadencija“

Juozas Karosas

Sonata

Trys preliudai

Vincas Kudirka

Valsas

Bronius Kutavičius

Sonata

Penkios pjesės

Trys metamorfozės

„Perpetum mobile“ violončelei ir fortepijonui

Vytautas Laurušas

„Spalvoti preliudai ir fugos”

Vokalinis ciklas „Bangos”, balsui ir fortepijonui

Teisutis Makačinas

"Piemenų, žaidimai"

Preliudas, daina, pasakalija

Algirdas Martinaitis

Gyvojo vandens klavyras, dviem fortepijonams ir sintezatoriui

„Silaomo tvenkinys“

Muzikinis momentas

Vytautas Montvila

Laisvės sonata

Miražas Nr.5, Nr.6

Jonas Nabažas

Sonata

Svaja

Preliudas, Čakona, Daina

Onutė Narbutaitė

„V.Mykolaičio – Putino eilėraštis“ sopranui ir fortepijonui

Vijoklis, dviem tortepijonams

Loreta Narvilaitė

„Drugys“

Leonas Povilaitis

Sonata Nr. 2

„Pavasario sonata”

Antanas Račiūnas

Baladė b-moll

Koncertas fortepijonui ir orkestrui Nr.2

Sonata

„Miniatiūra"

Skerco Es-dur

Anatolijus Šenderovas

Trio „S. Vainiūno atminimui”

„M. K. Čiurlionio eskizai“

Raminta Šerkšnytė

Fantazija

Pasakalija

Stasys Šimkus

„Siluetai“

Vladas Švedas

Sonata

Juozas Tallat Kelpša

Pasaka

„Mano sieloj šiandien šventė“ , balsui ir fortepijonui

Stasys Vainiūnas

Sonata-fantazija

Koncertas fortepijonui ir orkestrui Nr.3

"Rauda"

Siuita fortepijonui "Gimtinės pievos"

"Nuotaikos"

„Mažoji vabzdžių siuita”

Koncertas fortepijonui ir orkestrui Nr. 1

"Vaikų kampelis"

„Prisiminimas“ smuikui ir fortepijonui

Dainos: „Mano pasaulis“, „Rudenio naktį“, „Tyla“, „Preliudija“, „Lakštingala”

Sonata smuikui ir fortepijonui

Koncertas fortepijonui ir kameriniam orkestrui Nr. 4

Nomeda Valančiūtė

"Narcizas"

Zigmas Virkšas

„Kaip saulės patekėjimas”, sonata fortepijonui

„Nakties užkalbėjimai”

SOLO KŪRINIAI

Isaac Albeniz

“Triana”

Arno Babadžanjan

Poema

Johann Sebastian Bach

PreliudaI ir fugos iš GTK I t.

PreliudaI ir fugos iš GTK II t.

Andante

Bach – Busoni

Čakona

Ludwig van Beethoven

Sonata A-dur op. 2

Sonata cis-moll op. 27 Nr. 2

Sonata Nr. 2 A-dur, op. 2/2

Sonata Nr. 13 op. 27/1, Es-dur, quasi una fantasia

Sonata Nr. 14 op. 27/2, cis-moll, quasi una fantasia (‘Moonlight’)

Sonata Nr. 9, E-dur, op. 14/1

Sonata Appassionata op. 57 Nr. 23, f-moll

Sonata Nr. 24 Fis-dur, op. 78

Sergei Belimov

Sonata Una corda, 1982

Johannes Brahms

Rapsodija Es-dur

2 intermeco op. 76 Nr.6 ir 7 / 2 Intermezzo

2 capriccio op. 76

Klavierstücke op. 119

2 Baladės op.10 / Ballades, d ‘Edward’, D, b, B

Ilona Brege

Intraversion

John Cage

Music of Changes, 1951

J. Calles

Sonata

Manuel Castillo

Sonata

Frédéric Chopin

Etiudai op. 10 (1, 4, 5, 6, 8, 12), op. 25 (1, 2, 3, 5, 7, 10, 12, 24)

24 preliudai

Sonata Nr. 3 op. 58, h-moll

Noktiurnai (op. 55 Nr. 2, op. 27 Nr. 1)

Mazurkos (f-moll op. post ir kt.)

Baladė f-moll Nr. 4

Scherzo Nr.4 op. 54 E-dur

Fantazija f-moll op. 49

Muzio Clementi

Sonata D-dur op. 40 Nr. 3

François Couperin

"Mylimoji", čakona-rondo

George Crumb

„Makrokosmos” II

Claude Debussy

„Vaizdai” I ir II d.

24 preliudai / Préludes, bk 1 (1910):

Danseuses de Delphes, 1909;

Voiles, 1909;

Le vent dans la plaine, 1909;

‘Les sons et les parfums tournent dans l’air du soir’, 1910;

Les collines d’Anacapri, 1909;

Des pas sur la neige, 1909;

Ce qu’a vu le vent d’ouest;

La fille aux cheveux de lin, 1910;

La sérénade interrompue;

La cathédrale engloutie;

La danse de Puck, 1910;

Minstrels, 1910

Préludes, bk 2, 1911–13 (1913):

Brouillards

Feuilles mortes

La puerta del vino

‘Les fées sont d’exquises danseuses’

Bruyères

General Lavine – eccentric

La terrasse des audiences du clair de lune

Ondine

Hommage à S. Pickwick Esq. P.P.M.P.C.

Canope

Les tierces alternées

Feux d’artifice

Džiaugsmo sala / L’isle joyeuse, 1903–4 (1904)

Manuel de Falla

“Cubana”

Edvard Grieg

Elegija

Valsas

Koboldas

Joseph Haydn

Sonata Es-dur

Paul Hindemith

Interliudija ir fuga in F

Arthur Honegger

7 trumpos pjesės / 7 pièces brèves, 1919–20

Georges Hugon

“Ofortai”

Betsy Jolas

Sonata in B

Scott Joplin

Regtaimai

Dmitry Kabalevsky

Sonata F-dur

Sonata Nr. 3

Peter Jona Korn

Burleska op.11

Nikolai Korndorf

Jerilo

Franz Liszt

Etiudas f-moll iš „Transcendentinių etiudų” / Etudes d’exécution transcendante

Etiudas f-moll iš „Koncertinių etiudų”

Miłosz Magin

Lenkiškas triptikas (Triptyque Polonais)

Mazurka

Olivier Messiaen

Bažnyčios žvilgsnis / 20 Regard de l'église d'Amour from Vingt regards sur l'Enfant-Jésus, 1944

Pirmoji Mergelės Marijos Komunija / 11 Première Communion de la Vierge from Vingt regards sur l'Enfant-Jésus, 1944

Kalėdos / 13 Noël from Vingt regards sur l'Enfant-Jésus, 1944

Visagalis Žodis / 12 La Parole Toute-Puissante from Vingt regards sur l'Enfant-Jésus, 1944

Trys preliudai / Preludes, 1928–9

„Miško vieversys” iš “Paukščių katalogo” / L’Alouette Lulu (lullula arborea) from Catalogue d'oiseaux

Džiaugsmo dvasios žvilgsnis / 10 Regard de l'esprit de joie from Vingt regards sur l'Enfant-Jésus, 1944

Angelų žvilgsnis / 14 Regard des anges from Vingt regards sur l'Enfant-Jésus, 1944

Piemenų ir pranašų žvilgsnis / 16 Regard des prophètes, des bergers et des mages from Vingt regards sur l'Enfant-Jésus, 1944

Nikolai Miaskovskij

Šešios improvizacijos (Įžanga, Polėkis, Snaudulys, Varpai, Sutemos, Pasakos pabaiga)

Wofgang Amadeus Mozart

Sonatos: G-dur KV283, D-dur KV284, D-dur KV311, B-dur KV333, B-dur KV570, D-dur KV576

Variacijos E-dur KV353 “La belle Francoise”

Fantazija c-moll, K 396 / Fantasia in C minor

Adagio h-moll / Adagio in B minor K 540

Maurice Ohana

8 preliudai iš ciklo “24 preliudai fortepijonui”

Fernando Otero

“Daina” iš siuitos fortepijonui

Paganini - Liszt

Etiudas E-dur

Sergei Prokofiev

Sarkazmai / Sarkazmï [Sarcasms], 5 pieces, 1912–14, op. 17

Sonata d-moll Nr. 2, op. 14

Sonata C-dur Nr. 5 op. 38/135

7 pjesės iš ciklo fortepijonui ”Akimirkos” / Mimoletnosti (Visions fugitives), 20 pieces, 1915–17

Dainos be žodžių / Song without Words, D Major, 1907

Sergei Rachmaninov

Etiudas – paveikslas Es-dur op. 33

Maurice Ravel

Miroirs, 1904–5: Noctuelles, Oiseaux tristes, Une barque sur l'océan, Alborada del gracioso, La vallée des cloches

Franz Schubert

Muzikinis momentas, op. 94 Nr.1

Sonata fortepijonui G-dur, op. 78/D 894

Muzikiniai momentai op. 94 / Momens musicals D 780

Ekspromtai op. 94, Nr. 2, 3, 4 / 4 Impromptus, c, E, G, A, D 899

Clara Schumann

Akimirkos op. 15 / Quatre pièces fugitives, F, a, D, G, 1841–44

Robert Schumann Fantazija C-dur / Fantasie, C, op. 17 Sonata g-moll, nr.2, op. 22

Alexander Scriabin (Skryabin)

Dvadtsat' chetïre prelyudii/Vingt quatre préludes, 1888–96

Preliudai op. 13 / Shest' prelyudiy/Six préludes, 1895

Poema “Į liepsną” / K plameni, poema/Vers la flamme, poème, 1914, op. 72

Sonata fis-moll Nr. 3 / Sonata no. 3, 1897, op. 23

Sonata Nr. 5 op. 53 / Sonata no. 5, 1907

Déodat de Séverac

„Besimaudančios saulėje” / Baigneuses au soleil, 1908

Dmitri Shostakovich

24 Preludes and Fugues, 1950–51 op. 87

Bedřich Smetana

Polkos Es-dur, F-dur, e-moll

„Malonus kraštas”

Egils Straume

“In memoriam Zero”

Richard Strauss

Impresijos op. 9 fortepijonui / Stimmungsbilder, 2 pf, 1882–4: Auf stillen Waldespfad, An einsamer Quelle, Intermezzo, Träumerei, Heidebild

Natela Svanidze

„Ratas” / Tsre [Circle], prep pf, 1972

Karol Szymanowski

Sonata op. 36 no. 3, 1917

Pyotr Tchaikovsky

Dumka

Peter Vasks

„Pavasario muzika” / Pavasara mūzika: quasi una sonata [Spring Music], 1995

„Rudens muzika” / Rudens mūzika: quasi una sonata [Autumn Music], 1981

„Mažoji nakties muzika” / Mazā nakts mūzika [A Little Night Music], 1978

Verdi – Liszt

Parafrazė operos “Rigoletto” temomis

Jāzeps Vitols

„Lopšinė“

Imants Zemzars

Faktūros

DVIEMS FORTEPIJONAMS

Claude Debussy

„Balta ir juoda“ 2 fortepijonams / En blanc et noir, 3 pieces, 1915

Raimo Kangro

Sonata 2 fortepijonams op. 28

Alexei Koroliov

Sonata 2 fortepijonams

Olivier Messiaen

“Amen vizijos” 2 fortepijonams / Visions de l'Amen, 2 pf, 1943

Maurice Ravel

Sites auriculaires, 2 pf, 1895–7: Habanera, Entre cloches

Peteris Vasks

In memoriam, 2 pf, 1977

KONCERTAI

Johann Sebastian Bach

Koncertas E-dur BWV 1053

Ludwig van Beethoven

Koncertas fortepijonui ir orkestrui Nr. 3 c-moll, op. 37

Koncertas fortepijonui ir orkestrui Nr. 5 Es-dur, op. 73

Johannes Brahms

Koncertas Nr. 1 d-moll

Edvard Grieg

Koncertas a-moll / Piano Concerto, a, 1868 op. 16

Franz Liszt

Koncertas fortepijonui A-dur / Piano Concerto no. 2, A, S 125

Jules Massenet

Koncertas fortepijonui ir orkestrui

Wolfgang Amadeus Mozart

Koncertas A-dur KW 488

Koncertas d-moll

Sergei Rachmaninov

Koncertas Nr.1

Maurice Ravel

Koncertas Nr. 2 D-dur kairei rankai

Koncertas Nr. 1 G-dur

P. Silvanski

Koncertas fortepijonui ir orkestrui

BALSUI IR FORTEPIJONUI

Ernest Chausson

La Cigale

Claude Debussy

Vokalinis ciklas ”Cinq poems de Charles Baudelaire” sopranui ir fortepijonui

Jules Massenet

Elegija sopranui ir fortepijonui

Olivier Messiaen

”Trois melodies” (dainų ciklas)

Vokalinis ciklas “Chants de Terre et de Ciel”

Wolfgang Amadeus Mozart

Aria di Despina iš operos “Cosi fan tutti”

Aleliuja iš kantatos “Exultate Jubilate”

Francis Poulenc

„Proses lyriques“ sopranui ir fortepijonui

2 dainos (“Chanson du clair tamis”, “Violon”)

Kaimo dainos / “Chanson Vilegoese” sopranui ir fortepijonui

Sergei Prokofiev

5 A. Achmatovos eilėraščiai / Five Poems by A. Achmatova for voice and piano

Franz Schubert

Daina „Piemuo ant uolos“ / ”Der Hirt auf dem Felsen“

KAMERINIAI KŪRINIAI

Tomaso Albinoni

Adagio g-moll violončelei ir fortepijonui

Arno Babadžanjan

Sonata smuikui ir fortepijonui

Johann Sebastian Bach

Sonata smuikui ir fortepijonui E-dur

Sonatos smuikui ir fortepijonui A-dur, c-moll

Sonata violončelei ir fortepijonui G-dur

Bela Bartok

Sonata smuikui ir fortepijonui Nr. 1

Ludwig van Beethoven

Sonata smuikui ir fortepijonui Nr. 7 c-moll

Sonata violončelei ir fortepijonui Nr. 2 op. 5 g-moll

7 variacijos Mozarto operos „Užburtoji fleita” tema (violončelei ir fortepijonui)

Johannes Brahms

Sonata smuikui ir fortepijonui Nr. 3

Trio a-moll op. 114

John Cage

Amores, 1943

George Crumb

4 noktiurnai smuikui ir fortepijonui

Music for a Summer Evening (Makrokosmos III), 2 amp pf, 2 perc, 1974

Claude Debussy

Sonata smuikui ir fortepijonui d-moll

Sonata violončelei ir fortepijonui

Cesar Franck

Sonata violončelei ir fortepijonui A-dur

George Frideric Handel

Sonatos violončelei ir fortepijonui g-moll, G-dur, F-dur, c-moll

Paul Hindemith

Sonata violončelei ir fortepijonui

Sonata smuikui ir fortepijonui

Arthur Honegger

Sonata violončelei ir fortepijonui

Charles Ives

Sonata smuikui ir fortepijonui Nr. 4

Bohuslav Martinu

Sonata violončelei ir fortepijonui Nr. 3

Variacijos G. Rossini tema violončelei ir fortepijonui

Olivier Messiaen

Tema ir variacijos smuikui ir fortepijonui / Theme and Variations, vn, pf, 1932

Kvartetas laiko pabaigai / Quatuor pour la fin du temps, cl, vn, vc, pf, 1940–41: 1 Liturgie de cristal, 2 Vocalise pour l'ange qui annonce la fin du temps, 3 Abîme des oiseaux, 4 Intermède, 5 Louange à l'éternité de Jésus, 6 Danse de la fureur, pour les sept trompettes, 7 Fouillis d'arcs-en-ciel, pour l'ange qui annonce la fin du temps, 8 Louange à l'immortalité de Jésus

Wolfgang Amadeus Mozart

Divertismentas obojui, violončelei ir fortepijonui

Sergei Prokofiev

Sonata smuikui ir fortepijonui Nr. 1 op. 80 f-moll

Uvertiūra žydų temomis klarnetui, fortepijonui ir styginių kvartetui op. 34 / Overture on Hebrew Themes, c, cl, str qt, pf, 1919

Penkios melodijos smuikui ir fortepijonui / Five Melodies, vn, pf [after 5 Songs, op.35], 1925, op. 35 bis

Maurice Ravel

Sonata smuikui ir fortepijonui Čigonė / Tzigane, rapsodie de concert, vn, pf, 1924, arr. vn, pf-luthéal

Franz Schubert

Duetas smuikui ir fortepijonui

Dmitri Shostakovich

Sonata smuikui ir fortepijonui op. 134

Giovanni Valentini

Sonata violončelei ir fortepijonui E-dur

Stasys Vainiūnas (1909-1982) - Koncertas fortepijonui ir kameriniam orkestrui Nr. 4 / Concerto for piano and orchestra No. 4, op. 4 (II dalis / 2nd part - Vivo)

Birutė Vainiūnaitė - fortepijonas / piano

Lithuanian National Symphony Orchestra

Vytautas Juozapaitis, Preliudas ir fuga in F

Vytautas Juozapaitis, Preliudas ir fuga in H

Koncertas Taikomosios dailės muziejuje, 2010 10 17

ONUTĖ NARBUTAITĖ

Styginių kvartetas Nr. 2 „Atverk užmaršties vartus“

JULIUS JUZELIŪNAS

Kantata „Gėlių kalbėjimas“ balsui ir styginiams, Jono Meko žodžiai

VYTAUTAS LAURUŠAS

Styginių kvartetas Nr. 3 „Kopų vėjas“

STASYS VAINIŪNAS

Fortepijoninis kvintetas Nr. 1 op. 25 (nauja redakcija)

VALSTYBINIS VILNIAUS KVARTETAS

Solistės:

ONA KOLOBOVAITĖ (sopranas)

BIRUTĖ VAINIŪNAITĖ (fortepijonas)

Koncertą veda muzikologė VYTAUTĖ MARKELIŪNIENĖ

Koncertas festivalyje "Permainų muzika", Klaipėdos koncertų salėje, 2009 10 21

“Fantazijų ir prisiminimų vakaras”

M.K.ČIURLIONIS Tėve mūsų VL 260

Ekspromtas d-moll VL 298

Pjesė A-dur VL 246

Mazurka b-moll VL 119

Preliudas VL 325

Noktiurnas cis moll VL183

R.SCHUMANN Fantazija C-dur op.17

Durchaus phantastisch und leidenschaftlich vorzutragen

Ma&ig.Durchaus energisch

Langsam getragen.Durchweg leise zu halten

***

S.VAINIŪNAS Preliudas

Polėkis

Koncertas Taikomosios dailės muziejuje, 2010 04 18

ROBERT SCHUMANN

Styginių kvartetas Nr. 3, A-dur, op. 41, Nr. 3

ROBERT SCHUMANN

Fortepijoninis kvintetas Es-dur, op. 44

VALSTYBINIS VILNIAUS KVARTETAS

Koncertas Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje, 2009 04 04

STASYS VAINIŪNAS (1909–1982)

„Sutartinė“ orkestrui, op. 35 (1965)

Simfonija cis-moll, op. 27 (1957)

Koncertas fortepijonui ir orkestrui Nr. 4, op. 40 (1975)

Koncertas smuikui ir orkestrui, o. 28 (1959)

LIETUVOS NACIONALINIS SIMFONINIS ORKESTRAS

Solistai:

BIRUTĖ VAINIŪNAITĖ (fortepijonas)

VILHELMAS ČEPINSKIS (smuikas)

Dirigentas ROBERTAS ŠERVENIKAS

3 pjesės iš siuitos "Gimtinės pievos":

Pakalnutės žydi

Liūtis

Žibuoklių šokis

Mažoji vabzdžių siuita:

Uodas

Drugelis

Žiogas

Vapsva

Rauda

Aštuonios nuotaikos

Dirigentas / Conductor Robertas Šervenikas

Koncertas Taikomosios dailės muziejuje, 2009 03 22

STASIO VAINIŪNO 100-mečiui

STASYS VAINIŪNAS (1909–1982)

Fortepijoninis kvintetas Nr. 2 (1966)

Pjesės fortepijonui

Fortepijoninis trio (1945)

Sonata smuikui ir fortepijonui, op. 38 (1971)

VALSTYBINIS VILNIAUS KVARTETAS

Fortepijoninis trio FORT VIO:

INGRIDA RUPAITĖ (smuikas)

POVILAS JACUNSKAS (violončelė)

INDRĖ BAIKŠTYTĖ (fortepijonas)

BIRUTĖ VAINIŪNAITĖ (fortepijonas)

ASTA KRIKŠČIŪNAITĖ (sopranas)

DALIA SURAUČIŪTĖ (smuikas)

EUGENIJUS ŽARSKUS (fortepijonas)

Koncertas Taikomosios dailės muziejuje, 2008 10 26

Ciklas KVARTETAS IR FORTEPIJONAS. I programa:

MINDAUGAS URBAITIS „Ramybė“, fortepijoninis kvintetas (2001)

REMIGIJUS MERKELYS „MiKonst“, fortepijoninis kvintetas (2000)

VYTAUTAS BARKAUSKAS „Karalaitės kelionė. Pasaka“ fortepijonui keturiom rankom ir kvartetui (2000)

STASYS VAINIŪNAS Fortepijoninis kvintetas Nr. 2 (1966)

VALSTYBINIS VILNIAUS KVARTETAS, pianistai BIRUTĖ VAINIŪNAITĖ, SONATA DEVEIKYTĖ-ZUBOVIENĖ ir ROKAS ZUBOVAS

Koncertas Taikomosios dailės muziejuje, 2008 10 19

OLIVIER MESSIAEN (100-osioms gimimo metinėms) Preliudai fortepijonui „Balandis“ ir „Atspindys vėjuje“

„Žemės ir dangaus dainos“ sopranui ir fortepijonui

CLAUDE DEBUSSY (90-osioms mirties metinėms) „Atspindžiai vandenyje“ iš ciklo „Vaizdai“ fortepijonui

„Penkios Baudelaire’o poemos“ balsui ir fortepijonui

SKAIDRA JANČAITĖ (sopranas), BIRUTĖ VAINIŪNAITĖ (fortepijonas)

Koncertas Stalowa Wola (Lenkija), 2008 05 14

F.Schubert Sonata G-dur op. 78 (II ir III d.)

W.A.Mozart Adagio h-moll KV 540

M.K.Čiurlionis Ekspromtas d-moll, VL 298

A-dur VL 246

Mazurka b-moll VL 119

S.Vainiūnas „Mažoji vabzdžių siuita”

Siuita „Gimtinės pievos”

C.Debussy Preliudai:

„Ką matė vakarų vėjas”

„Mergaitė lino spalvos plaukais”

„Minstreliai”

„Viržiai”

„Generolas Lavine - ekscentrikas”

„Kryžiaus šviesa”

„Dirbtinės ugnelės”

Koncertas Vilniaus Kongresų rūmuose, 2007 12 15

Kamerinis koncertas „F. Schubertas ir lietuvių muzika"

F. Schubert

Sonata fortepijonui G-dur, op. 78/D 894

Z. Bružaitė

„Sonetas - VII" balsui ir fortepijonui (premjera)

S. Vainiūnas

Siuita fortepijonui „Gimtinės pievos"

Irena Milkevičiūtė (sopranas)

Brangiausias Lietuvos pianizmo perlas "Kauno filharmonijoje skambina pianistė Birutė Vainiūnaitė. Viskas tobula. Siela kyla į transcendentines aukštumas. Salė ištirpsta dieviškos meilės šviesoje. Dvasios virpėjimas perauga į ekstazę. Katarsis. Amžinybė sustingusiame laikrodžio dūžyje… … ašaros yra tik skurdus mūsų minčių šešėlis…"

D. K. "7 meno dienos", 2003 05 02

"Stasio Vainiūno kūrybos valanda truko bemaž dvigubai ilgiau, bet laikas skrieste praskriejo. Įžvalgiai parinktoje kūrinių puokštėje (puikios muzikos telkinyje) reiškėsi labai įvairūs atlikėjai, bet "bendras vardiklis" - nuoširdumas, žmogiškoji šiluma, paskleista mums gerai pažįstamų (tik ar tikrai taip?) dukterų - smuikininkės Audronės ir pianistės Birutės. Koks (ir kaip atliktas) fortepijoninis kvintetas! O vėlyvoji smuiko sonata, interpretuota vaikaitės Monikos Vasiliauskaitės ir Eugenijaus Žarskaus! Kaip apmaudu, kad šis puikus muzikas taip mažai koncertuoja... R. Maciūtė ir "Aidija" įtikino, kad S. Vainiūno vokalinė kūryba nėra jo "silpnoji pusė". Jos paprasčiausiai nedaug."

Edmundas Gedgaudas. "7 meno dienos", 2003 07 25

Sakydama, jog C.Debussy natas skaito tarsi romaną, Birutė Vainiūnaitė sugestijuoja vieną ryškiausių savo pianizmo bruožų – jos atlikimui savitas naratyvumas. Ir pakylėtas kompozitoriaus teksto permąstymas. Klausantis įrašo, kiekvienas preliudas tampa maža novele, garsais suteikiančia kūną kompaktinio disko buklete išrašytiems poetiškiems Marguerite Long vaizdeliams iš „Au piano avec Claude Debussy“. 24 preliudų ciklą pianistė interpretuoja kaip milžinišką, be galo įvairių nuotaikų ir mizanscenų virtinę. Ir dar: klausydamasis šių miniatiūrų, pastebi ne tik naratyvią, bet ir tapybišką pianistės grojimo manierą – garso estetika impresionistiškai spalvinga.

Rima Povilionienė, Dinastijoms susipynus, Literatūra ir menas, 2006 12 22

Tai, kad pianistė puikiai jaučia O. Messiano kūrybos įprasminimo subtilumus, nesunku įsitikinti: abi skambėjusios kompozicijos atstovavo tam abejingų nepalikusiam subtiliam prancūziškumui. Tokia įstabi intuicija O. Messiano kūrinių įprasminimui nėra atsitiktinė – stažuodamasi Prancūzijoje pianistė bendravo su šiuo XX amžiaus genijumi ir yra laikoma bene viena geriausių jo muzikos atlikėjų. Tačiau būtent tokia, kad ir mažytę dvejonę pasėjusi, kompozicijos interpretacija pasirodė esanti puiki introdukcija į kitą, jau ženkliai gaivališkesnį ir skaidrios melancholijos nuspalvintą laiško puslapį. Tai impresionistinės garsų tapytojo Claude’o Debussy drobės – „Preliudai“ („Préludes“, 1909–1912). Nepaprastai taikli pianistės šių muzikinių vaizdelių interpretacija įnešė gaivaus vakarų vėjo alsavimą, pakvietė svajoti drauge su mergaite linų spalvos plaukais. Lankėmės ir pasakiškame Fėjų šokio sūkuryje, o gėrėdamiesi fejerverko blyksniais paskutinį kartą skriejome, blaškomi vėjo, kartu su mirštančiais lapais. Kiekvienas garsas, skambantis tyloj, ir tyla, skambanti garse, buvo įkūnyti taip prasmingai ir taip įstabiai, kad beliko tik leistis pasiglemžiamam tos milžiniškos muzikinės lavinos ir išnykti paskutinių akordų atodūsyje. (...) Ir galiausiai paskutinieji brūkštelėjimai laiške – dvi Vytauto Barkausko kompozicijos. „Veidrodis“ (op. 91, 1994 m. versija), išnėręs iš tylos ir joje ištirpęs, pradžiugino atlikėjos interpretacine nuojauta. Kūrinio atspirties taškas – viena vis kartojama nata, kuri palengva išsiskleidžia kaip akordas ir vėl sugrįžta į pirminį savo pavidalą, – suskambo ypač įtaigiai ir prasmingai. Ją girdėjome ir tose kompozicijos padalose, kur iš paviršinio muzikos sluoksnio ji išnyksta – lieka tik prasminga potekstė, kurioje šioji nata „išskaitoma tarp eilučių“. Visame kūrinyje išlaikyti tą kaustančią įtampą – tarsi bijant veidrodžio skeveldrų – nėra lengva, o B. Vainiūnaitė tai perteikė įtikinamai. Vos juntami dinaminiai poslinkiai – itin subtilus crescendo ar diminuendo arba kai kur vulkaniškai prasiveržiantis griausmingas fortissimo – leido iki galo suprasti, pajausti kūrinio koncepciją.

Rasa Vilimaitė, Trys laiškai ir „Post Scriptum“, 7 meno dienos, 2007 11 16

Praėjus geram dešimtmečiui, lapkričio 11 dieną, žymi mūsų pianistė Birutė Vainiūnaitė suskėlė rečitalį Filharmonijos didžiojoje salėje. Būtent – suskėlė, nes savo mėgstamų kompozitorių –­ François Couperino, Claude’o Debussy, Olivier Messiaeno, Arthuro Honeggero bei lietuvių Stasio Šimkaus, Stasio Vainiūno ir Vytauto Barkausko – kūrinius ji paskambino taip įkvėptai ir aistringai, jog, esu tikra, nustebino ne vieną jos bendražygį ir kolegą. Kaip kitaip: pergalingas pianistės (ir ne tik jos) įžengimas į sceną, kai kone per visą laikotarpį po Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimo ši garbė nebuvo suteikiama nė vienam lietuvių atlikėjui (ji tai nebijo pabrėžti), liudija nuoseklius pokyčius Nacionalinės filharmonijos kultūros politikoje, mat į ją (sceną) grįžta Lietuvos kultūrai nusipelnę, tačiau nepelnytai ilgą laiką ignoruoti žmonės. Galbūt tai buvo naujų asmenybių ir garsenybių iš svetur ieškojimo laikotarpis, apsvaigus nuo atsivėrusių pasaulio vartų platybių. Gerai, kad vaduojamės iš dvasinio provincializmo ir atsigręžiame į savos, nacionalinės kultūros ramsčius. Tai iš esmės itin pozityvus lūžis, kuriuo nuoširdžiai džiaugiamės. Birutė – išskirtinė asmenybė lietuvių fortepijoninės muzikos interpretacijos baruose. Pirmiausia dėl to, kad ji visą gyvenimą nuosekliai atlieka tiek ankstesnę, tiek naujausią lietuvių kompozitorių kūrybą. Štai ir šį vakarą ji žėrinčiai paskambino Vytauto Barkausko jai dedikuotą naują pjesę „Blyksniai“ (2007), taip pat akinamai sublizgėjo „Veidrodis“ (1989, 1994). Pats būdamas puikus pianistas, Vytautas Barkauskas rašo ne tik patogius atlikti, efektingus ir išradingus kūrinius, bet ir pasinaudoja reta proga kurti konkrečiam atlikėjui, gerai žinodamas jo galimybes. (...) Kita vertus, Birutė unikali savo monolitiška laikysena ir kryptingai suformuotu muzikos pasaulėvaizdžiu, kuriame šiuolaikinės lietuvių muzikos repertuarą papildo prancūzų kompozitoriai arba dažnai atliekamos klasikos bei romantinės kompozicijos. Ji moka nustebinti ir jomis. Antai jai atliekant Couperino čakoną „Favoritė“, fortepijonas sugaudė kaip koks „Amer“ (klavesinas). Matei, jog profesinis tvirtumas, perimtas iš prof. J. Milšteino ir Maskvos P. Čaikovskio konservatorijos atmosferos bei pianistinės tradicijos, suaugo su prancūzišku išrankumu bei lietuvišku dvasiniu peizažu.

Daiva Tamošaitytė, Birutės Vainiūnaitės garsų grafika, Literatūra ir menas, 2007 11 16

„Mažosios vabzdžių siuitos“ nemarumą paliudijo ją paskambinusi pianistė Birutė Vainiūnaitė. Šios keturios pjesės, nedideli dailūs eskizai, skambėjo derinant preciziką ir sąmojį, muzikinę plastiką ir autentišką grojimo techniką. Kaip keitėsi kompozitoriaus požiūris į tam tikrus raiškos būdus, muzikinės kalbos dalykus, atskleidė jau trimis dešimtmečiais vėliau parašyta, M.K. Čiurlionio paveikslų ciklo „Laidotuvių simfonija“ inspiruota „Rauda“, kurią S. Vainiūnas laikė labiausiai vykusiu savo smulkios formos kūriniu. Šiame dramatiškame monologe kaip dienoraštyje prasiveržia ir paties autoriaus „rauda“ - tuo metu jį prislėgusios rezignacijos atgarsis. Skambindama šią pjesę B. Vainiūnaitė skverbėsi į polifonines muzikos audinio detales, joms artikuliuoti pasitelkdama ramų, pusbalsį ir niuansuotą kalbėjimą ir taip sukurdama erdvų pjesės formatą.

Vytautė Markeliūnienė, Atjaunėju, kai bendrauju su jaunais, Kompozitoriaus Stasio Vainiūno šimtmečiui artėjant, 7 meno dienos, 2009 03 27

Muzikos profesionalai puikiai žino originalų B. Vainiūnaitės atlikimo braižą, jos polinkį į nauja muzikos kalba sukomponuotus šiuolaikinius kūrinius (šalia klasikinio repertuaro, C. Debussy pjesių), jos pasiaukojimą kūrybinei veiklai netausojant savęs (kaip tai primena jos Tėtį!), rimtą požiūrį į atliekamus opusus. Penkių dalių koncertas (Andante, Vivo (atliekamos be pertraukos), Tranquillo, Allegro energico, Andante mosso (atliekamos be pertraukos) sudarė vientiso, valingo, ryžtingo, paremto kintama stangria metroritmika kūrinio įspūdį, kuriame įtemptą niūrią greitos tėkmės muziką lėtose dalyse keitė filosofiniai apmąstymai apie sudėtingą šių dienų gyvenimą. Pianistę gėlėmis apipylusiems gerbėjams karštai prašant, ji paskambino bisui „Vapsvą“ iš „Mažosios vabzdžių siuitos“.

Aldona Eleonora Radvilaitė, Švenčiant kompozitoriaus jubiliejų, 7 meno dienos, 2009 04 10