Žymi lietuvių pianistė Birutė Vainiūnaitė 1970 baigė Lietuvos muzikos ir teatro akademiją (prof. M. Azizbekovos kl.). 1970-1972 - stažavo Maskvos P.Čaikovskio konservatorijos aspirantūroje (prof. J. Milšteino kl.), 1975-1976 - Paryžiaus Nacionalinėje konservatorijoje pas prof. V. Perlemuterą. Nuo 1970-jų Birutė Vainiūnaitė dėsto Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje, profesorė.
Pianistė yra pirmojo M. K. Čiurlionio pianistų (1965) ir keturioliktojo virtuozų konkurso Berlyne (1991) laureatė. 2011 laimėjo I vietą tarptautiniame konkurse "Romantizmas, ištakos ir horizontai" Černomorske (Ukraina).
Birutė Vainiūnaitė daug koncertuoja, dažniausiai solo, arba su kitais instrumentininkais, taip pat su orkestrais, tarp jų - J. Domarko, G. Rinkevičiaus, S. Sondeckio , P. Bermano diriguojami kolektyvai. Kasmet Lietuvos muzikos mėgėjai turi progą išgirsti naują jos parengtą programą. Atlikėja ne kartą koncertavo Latvijoje, Estijoje, Ukrainoje, Gruzijoje, Ispanijoje, Švedijoje, JAV, daugelyje Rusijos miestų. 1976-siais ir nuo 1990-ųjų kartą per metus ji koncertuoja Paryžiuje. 2011 grojo rečitalį Paryžiuje Eglise Americaine. 1994-siais ir 1996-siais sėkmė ją lydėjo gastrolėse po Vokietiją. Pianistė vadovavo meistriškumo kursams Lietuvoje ir Vokietijoje. Ji yra kelių tarptautinių konkursų žiuri narė.
Lietuvos radijas ir televizija dažnai transliuoja pianistės koncertus, jų fonduose gausu Birutės Vainiūnaitės įrašų. Pianistė išleido visą pluoštą vinilo plokštelių ir kompaktinių diskų, kuriuose užfiksavo dalį savo didžiulio solinio repertuaro.
Pianistė puikiai jaučia stilių atlikdama įvairių laikotarpių muziką, tačiau artimiausi jai yra šiuolaikinių autorių kūriniai. Birutė Vainiūnaitė pirmoji supažindino Lietuvos klausytojus su tokiais kompozitoriais, kaip O. Messiaenas, M. Ohana, G. Crumbas, J.Cage'as, P. Vasks ir kt. Daugelis žinomų lietuvių kompozitorių patiki jai pirmajai atlikti savo naujausius kūrinius.
2009 Birutei Vainiūnaitei paskirta Vyriausybės kultūros ir meno premija.
Apie pianistę Birutę Vainiūnaitę kompozitorius O. Balakauskas yra pasakęs: „Tai viena iš nedaugelio atlikėjų, suprantančių ir kūrybinio eksperimento prasmę… Taigi, Birutės Vainiūnaitės kelias – tai pasiaukojanti, kryptinga veikla, padedanti naujajai muzikai (ne vien lietuviškai) atsirasti ir gyventi…”
Lemtis
Baladė Balio Dvariono atminimui
Groteskas
"Pirmasis žodis"
Poema op. 10 Nr.4
Variacijos fortepijonui, Nr. 2
"Rauda"
Trys kaprisai
Kaskados-1
Gaida, fortepijonui ir fonogramai
Koncertino fortepijonui ir kameriniam orkestrui
Keturios pjesės, op.6
Movimenti Nr. 1, dviems fortepijonams
"Kalnų sonata" fortepijonui ir orkestrui
„Bangos ir undinės”
Veidrodis
Vizija
Blyksniai op.129
Koncertas fortepijonui ir orkestrui
Pjesė
„Devyni ankstyvojo rudens akimirksniai”
„Auksinių debesų lietus"
„Ūkanos“
Kompozicija Nr. 1
„Sapnai“
„Sonetas - VII" balsui ir fortepijonui
Retro-koncertas fortepijonui ir orkestrui
Ekspromtas d-moll VL 298
Preliudas VL 337a
Pjesė A-dur VL- 246
Mazurka b-moll VL 119
Fuga b-moll, VL345
Preliudas a-moll, VL254
Simfoninės poemos "Jūra" fragmentas, VL 255
Preliudas d-moll, VL 256
Preliudas h-moll, VL 259
Preliudas,VL 300
Preliudas C-dur, VL 301
Preliudas, VL 302
Preliudas, VL 303
Preliudas, VL 304
Preliudas d-moll, VL 322
Preliudas d-moll, VL 325
Preliudas C-dur, VL 327
Preliudas C-dur, VL 328
Preliudas C-dur, VL 330
Preliudas A-dur, VL 335
Bėkit, bareliai, VL 279
Preliudas D-dur, VL 272
Baladė fis-moll, VL 272a
Ekspromtas d-moll, VL 298
Preliudas d-moll, VL 308
Fugetė c-moll, VL 314
Preliudas d-moll, VL 344a
Andante iš sonatos F-dur, VL 155
Sekminių preliudas, D-dur, VL 337a
Mazurka b-moll, VL 119
Pjesė A-dur, VL 246
Preliudas h-moll, VL I82a
"Dainelė", VL 199
Preliudas a-moll, VL 230
Preliudas a-moll, VL 241
Preliudas G-dur, VL 242
Preliudas f-moll, VL 251
Preliudas "Tėve mūsų", VL 260
Preliudas d-moll, VL 261
Preliudas "Ruduo", VL 264
Preliudas b-moll, VL 269
Preliudas b-moll VL 270
Preliudas - kanonas b-moll, VL 271
Preliudas G-dur, VL 318
Preliudas c-moll, VL 324
Preliudas d-moll, VL 319
Sonata
Variacijos M. K. Čiurlionio atminimui
Baladė S. Vainiūno atminimui
„Fomalhaut“
Miražas
Rondino-humoreska
Prie senos varpinės
"Miražas"
"Prie senos varpinės"
Koncertas fortepijonui ir orkestrui nr.1
„Prie ežerėlio”, smuikui ir fortepijonui
„Žvaigždutė”, balsui ir fortepijonui
„Pušys”, balsui ir fortepijonui
Katarinka
Rytmečio daina
"Lietuvoje"
„Lietuviškas šokis"
"Varpai"
Dvi pjesės
"Rauda"
"Šposas"
„Pavasario naktis Berlyne”, balsui ir fortepijonui
Aš svajoju svajonėlę, balsui ir fortepijonui
Rudens tylumoj, balsui ir fortepijonui
„Aguonėlės”, balsui ir fortepijonui
„Rugiagėlės”, balsui ir fortepijonui
„Rūta”, balsui ir fortepijonui
Legenda op. 2 Nr. 2
Pjesės iš baleto „Vaivos juosta“
Me.Ka
„Medžių tyla”, balsui ir fortepijonui
Preliudai ir fugos
"Vaikas ir paukščiai"
Sonata in rė
„Vaikiška siuita“
Sonata Nr.1
"Šventė" iš "Afrikietiškų eskizų"
Sonata Nr.2
„Kadencija“
Sonata
Trys preliudai
Valsas
Sonata
Penkios pjesės
Trys metamorfozės
„Perpetum mobile“ violončelei ir fortepijonui
„Spalvoti preliudai ir fugos”
Vokalinis ciklas „Bangos”, balsui ir fortepijonui
"Piemenų, žaidimai"
Preliudas, daina, pasakalija
Gyvojo vandens klavyras, dviem fortepijonams ir sintezatoriui
„Silaomo tvenkinys“
Muzikinis momentas
Laisvės sonata
Miražas Nr.5, Nr.6
Sonata
Svaja
Preliudas, Čakona, Daina
„V.Mykolaičio – Putino eilėraštis“ sopranui ir fortepijonui
Vijoklis, dviem tortepijonams
„Drugys“
Sonata Nr. 2
„Pavasario sonata”
Baladė b-moll
Koncertas fortepijonui ir orkestrui Nr.2
Sonata
„Miniatiūra"
Skerco Es-dur
Trio „S. Vainiūno atminimui”
„M. K. Čiurlionio eskizai“
Fantazija
Pasakalija
„Siluetai“
Sonata
Pasaka
„Mano sieloj šiandien šventė“ , balsui ir fortepijonui
Sonata-fantazija
Koncertas fortepijonui ir orkestrui Nr.3
"Rauda"
Siuita fortepijonui "Gimtinės pievos"
"Nuotaikos"
„Mažoji vabzdžių siuita”
Koncertas fortepijonui ir orkestrui Nr. 1
"Vaikų kampelis"
„Prisiminimas“ smuikui ir fortepijonui
Dainos: „Mano pasaulis“, „Rudenio naktį“, „Tyla“, „Preliudija“, „Lakštingala”
Sonata smuikui ir fortepijonui
Koncertas fortepijonui ir kameriniam orkestrui Nr. 4
"Narcizas"
„Kaip saulės patekėjimas”, sonata fortepijonui
„Nakties užkalbėjimai”
“Triana”
Poema
PreliudaI ir fugos iš GTK I t.
PreliudaI ir fugos iš GTK II t.
Andante
Čakona
Sonata A-dur op. 2
Sonata cis-moll op. 27 Nr. 2
Sonata Nr. 2 A-dur, op. 2/2
Sonata Nr. 13 op. 27/1, Es-dur, quasi una fantasia
Sonata Nr. 14 op. 27/2, cis-moll, quasi una fantasia (‘Moonlight’)
Sonata Nr. 9, E-dur, op. 14/1
Sonata Appassionata op. 57 Nr. 23, f-moll
Sonata Nr. 24 Fis-dur, op. 78
Sonata Una corda, 1982
Rapsodija Es-dur
2 intermeco op. 76 Nr.6 ir 7 / 2 Intermezzo
2 capriccio op. 76
Klavierstücke op. 119
2 Baladės op.10 / Ballades, d ‘Edward’, D, b, B
Intraversion
Music of Changes, 1951
Sonata
Sonata
Etiudai op. 10 (1, 4, 5, 6, 8, 12), op. 25 (1, 2, 3, 5, 7, 10, 12, 24)
24 preliudai
Sonata Nr. 3 op. 58, h-moll
Noktiurnai (op. 55 Nr. 2, op. 27 Nr. 1)
Mazurkos (f-moll op. post ir kt.)
Baladė f-moll Nr. 4
Scherzo Nr.4 op. 54 E-dur
Fantazija f-moll op. 49
Sonata D-dur op. 40 Nr. 3
"Mylimoji", čakona-rondo
„Makrokosmos” II
„Vaizdai” I ir II d.
24 preliudai / Préludes, bk 1 (1910):
Danseuses de Delphes, 1909;
Voiles, 1909;
Le vent dans la plaine, 1909;
‘Les sons et les parfums tournent dans l’air du soir’, 1910;
Les collines d’Anacapri, 1909;
Des pas sur la neige, 1909;
Ce qu’a vu le vent d’ouest;
La fille aux cheveux de lin, 1910;
La sérénade interrompue;
La cathédrale engloutie;
La danse de Puck, 1910;
Minstrels, 1910
Préludes, bk 2, 1911–13 (1913):
Brouillards
Feuilles mortes
La puerta del vino
‘Les fées sont d’exquises danseuses’
Bruyères
General Lavine – eccentric
La terrasse des audiences du clair de lune
Ondine
Hommage à S. Pickwick Esq. P.P.M.P.C.
Canope
Les tierces alternées
Feux d’artifice
Džiaugsmo sala / L’isle joyeuse, 1903–4 (1904)
“Cubana”
Elegija
Valsas
Koboldas
Sonata Es-dur
Interliudija ir fuga in F
7 trumpos pjesės / 7 pièces brèves, 1919–20
“Ofortai”
Sonata in B
Regtaimai
Sonata F-dur
Sonata Nr. 3
Burleska op.11
Jerilo
Etiudas f-moll iš „Transcendentinių etiudų” / Etudes d’exécution transcendante
Etiudas f-moll iš „Koncertinių etiudų”
Lenkiškas triptikas (Triptyque Polonais)
Mazurka
Bažnyčios žvilgsnis / 20 Regard de l'église d'Amour from Vingt regards sur l'Enfant-Jésus, 1944
Pirmoji Mergelės Marijos Komunija / 11 Première Communion de la Vierge from Vingt regards sur l'Enfant-Jésus, 1944
Kalėdos / 13 Noël from Vingt regards sur l'Enfant-Jésus, 1944
Visagalis Žodis / 12 La Parole Toute-Puissante from Vingt regards sur l'Enfant-Jésus, 1944
Trys preliudai / Preludes, 1928–9
„Miško vieversys” iš “Paukščių katalogo” / L’Alouette Lulu (lullula arborea) from Catalogue d'oiseaux
Džiaugsmo dvasios žvilgsnis / 10 Regard de l'esprit de joie from Vingt regards sur l'Enfant-Jésus, 1944
Angelų žvilgsnis / 14 Regard des anges from Vingt regards sur l'Enfant-Jésus, 1944
Piemenų ir pranašų žvilgsnis / 16 Regard des prophètes, des bergers et des mages from Vingt regards sur l'Enfant-Jésus, 1944
Šešios improvizacijos (Įžanga, Polėkis, Snaudulys, Varpai, Sutemos, Pasakos pabaiga)
Sonatos: G-dur KV283, D-dur KV284, D-dur KV311, B-dur KV333, B-dur KV570, D-dur KV576
Variacijos E-dur KV353 “La belle Francoise”
Fantazija c-moll, K 396 / Fantasia in C minor
Adagio h-moll / Adagio in B minor K 540
8 preliudai iš ciklo “24 preliudai fortepijonui”
“Daina” iš siuitos fortepijonui
Etiudas E-dur
Sarkazmai / Sarkazmï [Sarcasms], 5 pieces, 1912–14, op. 17
Sonata d-moll Nr. 2, op. 14
Sonata C-dur Nr. 5 op. 38/135
7 pjesės iš ciklo fortepijonui ”Akimirkos” / Mimoletnosti (Visions fugitives), 20 pieces, 1915–17
Dainos be žodžių / Song without Words, D Major, 1907
Etiudas – paveikslas Es-dur op. 33
Miroirs, 1904–5: Noctuelles, Oiseaux tristes, Une barque sur l'océan, Alborada del gracioso, La vallée des cloches
Muzikinis momentas, op. 94 Nr.1
Sonata fortepijonui G-dur, op. 78/D 894
Muzikiniai momentai op. 94 / Momens musicals D 780
Ekspromtai op. 94, Nr. 2, 3, 4 / 4 Impromptus, c, E, G, A, D 899
Akimirkos op. 15 / Quatre pièces fugitives, F, a, D, G, 1841–44
Dvadtsat' chetïre prelyudii/Vingt quatre préludes, 1888–96
Preliudai op. 13 / Shest' prelyudiy/Six préludes, 1895
Poema “Į liepsną” / K plameni, poema/Vers la flamme, poème, 1914, op. 72
Sonata fis-moll Nr. 3 / Sonata no. 3, 1897, op. 23
Sonata Nr. 5 op. 53 / Sonata no. 5, 1907
„Besimaudančios saulėje” / Baigneuses au soleil, 1908
24 Preludes and Fugues, 1950–51 op. 87
Polkos Es-dur, F-dur, e-moll
„Malonus kraštas”
“In memoriam Zero”
Impresijos op. 9 fortepijonui / Stimmungsbilder, 2 pf, 1882–4: Auf stillen Waldespfad, An einsamer Quelle, Intermezzo, Träumerei, Heidebild
„Ratas” / Tsre [Circle], prep pf, 1972
Sonata op. 36 no. 3, 1917
Dumka
„Pavasario muzika” / Pavasara mūzika: quasi una sonata [Spring Music], 1995
„Rudens muzika” / Rudens mūzika: quasi una sonata [Autumn Music], 1981
„Mažoji nakties muzika” / Mazā nakts mūzika [A Little Night Music], 1978
Parafrazė operos “Rigoletto” temomis
„Lopšinė“
Faktūros
Sonata 2 fortepijonams op. 28
Sonata 2 fortepijonams
“Amen vizijos” 2 fortepijonams / Visions de l'Amen, 2 pf, 1943
Sites auriculaires, 2 pf, 1895–7: Habanera, Entre cloches
In memoriam, 2 pf, 1977
Koncertas E-dur BWV 1053
Koncertas fortepijonui ir orkestrui Nr. 3 c-moll, op. 37
Koncertas fortepijonui ir orkestrui Nr. 5 Es-dur, op. 73
Koncertas Nr. 1 d-moll
Koncertas a-moll / Piano Concerto, a, 1868 op. 16
Koncertas fortepijonui A-dur / Piano Concerto no. 2, A, S 125
Koncertas fortepijonui ir orkestrui
Koncertas A-dur KW 488
Koncertas d-moll
Koncertas Nr.1
Koncertas Nr. 2 D-dur kairei rankai
Koncertas Nr. 1 G-dur
Koncertas fortepijonui ir orkestrui
La Cigale
Vokalinis ciklas ”Cinq poems de Charles Baudelaire” sopranui ir fortepijonui
Elegija sopranui ir fortepijonui
”Trois melodies” (dainų ciklas)
Vokalinis ciklas “Chants de Terre et de Ciel”
Aria di Despina iš operos “Cosi fan tutti”
Aleliuja iš kantatos “Exultate Jubilate”
„Proses lyriques“ sopranui ir fortepijonui
2 dainos (“Chanson du clair tamis”, “Violon”)
Kaimo dainos / “Chanson Vilegoese” sopranui ir fortepijonui
5 A. Achmatovos eilėraščiai / Five Poems by A. Achmatova for voice and piano
Daina „Piemuo ant uolos“ / ”Der Hirt auf dem Felsen“
Adagio g-moll violončelei ir fortepijonui
Sonata smuikui ir fortepijonui
Sonata smuikui ir fortepijonui E-dur
Sonatos smuikui ir fortepijonui A-dur, c-moll
Sonata violončelei ir fortepijonui G-dur
Sonata smuikui ir fortepijonui Nr. 1
Sonata smuikui ir fortepijonui Nr. 7 c-moll
Sonata violončelei ir fortepijonui Nr. 2 op. 5 g-moll
7 variacijos Mozarto operos „Užburtoji fleita” tema (violončelei ir fortepijonui)
Sonata smuikui ir fortepijonui Nr. 3
Trio a-moll op. 114
Amores, 1943
4 noktiurnai smuikui ir fortepijonui
Music for a Summer Evening (Makrokosmos III), 2 amp pf, 2 perc, 1974
Sonata smuikui ir fortepijonui d-moll
Sonata violončelei ir fortepijonui
Sonata violončelei ir fortepijonui A-dur
Sonatos violončelei ir fortepijonui g-moll, G-dur, F-dur, c-moll
Sonata violončelei ir fortepijonui
Sonata smuikui ir fortepijonui
Sonata violončelei ir fortepijonui
Sonata smuikui ir fortepijonui Nr. 4
Sonata violončelei ir fortepijonui Nr. 3
Variacijos G. Rossini tema violončelei ir fortepijonui
Tema ir variacijos smuikui ir fortepijonui / Theme and Variations, vn, pf, 1932
Kvartetas laiko pabaigai / Quatuor pour la fin du temps, cl, vn, vc, pf, 1940–41: 1 Liturgie de cristal, 2 Vocalise pour l'ange qui annonce la fin du temps, 3 Abîme des oiseaux, 4 Intermède, 5 Louange à l'éternité de Jésus, 6 Danse de la fureur, pour les sept trompettes, 7 Fouillis d'arcs-en-ciel, pour l'ange qui annonce la fin du temps, 8 Louange à l'immortalité de Jésus
Divertismentas obojui, violončelei ir fortepijonui
Sonata smuikui ir fortepijonui Nr. 1 op. 80 f-moll
Uvertiūra žydų temomis klarnetui, fortepijonui ir styginių kvartetui op. 34 / Overture on Hebrew Themes, c, cl, str qt, pf, 1919
Penkios melodijos smuikui ir fortepijonui / Five Melodies, vn, pf [after 5 Songs, op.35], 1925, op. 35 bis
Sonata smuikui ir fortepijonui Čigonė / Tzigane, rapsodie de concert, vn, pf, 1924, arr. vn, pf-luthéal
Duetas smuikui ir fortepijonui
Sonata smuikui ir fortepijonui op. 134
Sonata violončelei ir fortepijonui E-dur
Birutė Vainiūnaitė - fortepijonas / piano
Lithuanian National Symphony Orchestra
ONUTĖ NARBUTAITĖ
Styginių kvartetas Nr. 2 „Atverk užmaršties vartus“
JULIUS JUZELIŪNAS
Kantata „Gėlių kalbėjimas“ balsui ir styginiams, Jono Meko žodžiai
VYTAUTAS LAURUŠAS
Styginių kvartetas Nr. 3 „Kopų vėjas“
STASYS VAINIŪNAS
Fortepijoninis kvintetas Nr. 1 op. 25 (nauja redakcija)VALSTYBINIS VILNIAUS KVARTETAS
Solistės:
ONA KOLOBOVAITĖ (sopranas)
BIRUTĖ VAINIŪNAITĖ (fortepijonas)
Koncertą veda muzikologė VYTAUTĖ MARKELIŪNIENĖ
“Fantazijų ir prisiminimų vakaras”
M.K.ČIURLIONIS Tėve mūsų VL 260
Ekspromtas d-moll VL 298
Pjesė A-dur VL 246
Mazurka b-moll VL 119
Preliudas VL 325
Noktiurnas cis moll VL183
R.SCHUMANN Fantazija C-dur op.17
Durchaus phantastisch und leidenschaftlich vorzutragen
Ma&ig.Durchaus energisch
Langsam getragen.Durchweg leise zu halten
***
S.VAINIŪNAS Preliudas
Polėkis
ROBERT SCHUMANN
Styginių kvartetas Nr. 3, A-dur, op. 41, Nr. 3
ROBERT SCHUMANN
Fortepijoninis kvintetas Es-dur, op. 44
VALSTYBINIS VILNIAUS KVARTETAS
STASYS VAINIŪNAS (1909–1982)
„Sutartinė“ orkestrui, op. 35 (1965)
Simfonija cis-moll, op. 27 (1957)
Koncertas fortepijonui ir orkestrui Nr. 4, op. 40 (1975)
Koncertas smuikui ir orkestrui, o. 28 (1959)
LIETUVOS NACIONALINIS SIMFONINIS ORKESTRAS
Solistai:
BIRUTĖ VAINIŪNAITĖ (fortepijonas)
VILHELMAS ČEPINSKIS (smuikas)
Dirigentas ROBERTAS ŠERVENIKAS
3 pjesės iš siuitos "Gimtinės pievos":
Pakalnutės žydi
Liūtis
Žibuoklių šokis
Mažoji vabzdžių siuita:
Uodas
Drugelis
Žiogas
Vapsva
Rauda
Aštuonios nuotaikos
Dirigentas / Conductor Robertas Šervenikas
STASIO VAINIŪNO 100-mečiui
STASYS VAINIŪNAS (1909–1982)
Fortepijoninis kvintetas Nr. 2 (1966)
Pjesės fortepijonui
Fortepijoninis trio (1945)
Sonata smuikui ir fortepijonui, op. 38 (1971)
VALSTYBINIS VILNIAUS KVARTETAS
Fortepijoninis trio FORT VIO:
INGRIDA RUPAITĖ (smuikas)
POVILAS JACUNSKAS (violončelė)
INDRĖ BAIKŠTYTĖ (fortepijonas)
BIRUTĖ VAINIŪNAITĖ (fortepijonas)
ASTA KRIKŠČIŪNAITĖ (sopranas)
DALIA SURAUČIŪTĖ (smuikas)
EUGENIJUS ŽARSKUS (fortepijonas)
Ciklas KVARTETAS IR FORTEPIJONAS. I programa:
MINDAUGAS URBAITIS „Ramybė“, fortepijoninis kvintetas (2001)
REMIGIJUS MERKELYS „MiKonst“, fortepijoninis kvintetas (2000)
VYTAUTAS BARKAUSKAS „Karalaitės kelionė. Pasaka“ fortepijonui keturiom rankom ir kvartetui (2000)
STASYS VAINIŪNAS Fortepijoninis kvintetas Nr. 2 (1966)
VALSTYBINIS VILNIAUS KVARTETAS, pianistai BIRUTĖ VAINIŪNAITĖ, SONATA DEVEIKYTĖ-ZUBOVIENĖ ir ROKAS ZUBOVAS
OLIVIER MESSIAEN (100-osioms gimimo metinėms) Preliudai fortepijonui „Balandis“ ir „Atspindys vėjuje“
„Žemės ir dangaus dainos“ sopranui ir fortepijonui
CLAUDE DEBUSSY (90-osioms mirties metinėms) „Atspindžiai vandenyje“ iš ciklo „Vaizdai“ fortepijonui
„Penkios Baudelaire’o poemos“ balsui ir fortepijonui
SKAIDRA JANČAITĖ (sopranas), BIRUTĖ VAINIŪNAITĖ (fortepijonas)
F.Schubert Sonata G-dur op. 78 (II ir III d.)
W.A.Mozart Adagio h-moll KV 540
M.K.Čiurlionis Ekspromtas d-moll, VL 298
A-dur VL 246
Mazurka b-moll VL 119
S.Vainiūnas „Mažoji vabzdžių siuita”
Siuita „Gimtinės pievos”
C.Debussy Preliudai:
„Ką matė vakarų vėjas”
„Mergaitė lino spalvos plaukais”
„Minstreliai”
„Viržiai”
„Generolas Lavine - ekscentrikas”
„Kryžiaus šviesa”
„Dirbtinės ugnelės”
Kamerinis koncertas „F. Schubertas ir lietuvių muzika"
F. Schubert
Sonata fortepijonui G-dur, op. 78/D 894
Z. Bružaitė
„Sonetas - VII" balsui ir fortepijonui (premjera)
S. Vainiūnas
Siuita fortepijonui „Gimtinės pievos"
Irena Milkevičiūtė (sopranas)
Brangiausias Lietuvos pianizmo perlas "Kauno filharmonijoje skambina pianistė Birutė Vainiūnaitė. Viskas tobula. Siela kyla į transcendentines aukštumas. Salė ištirpsta dieviškos meilės šviesoje. Dvasios virpėjimas perauga į ekstazę. Katarsis. Amžinybė sustingusiame laikrodžio dūžyje… … ašaros yra tik skurdus mūsų minčių šešėlis…"
"Stasio Vainiūno kūrybos valanda truko bemaž dvigubai ilgiau, bet laikas skrieste praskriejo. Įžvalgiai parinktoje kūrinių puokštėje (puikios muzikos telkinyje) reiškėsi labai įvairūs atlikėjai, bet "bendras vardiklis" - nuoširdumas, žmogiškoji šiluma, paskleista mums gerai pažįstamų (tik ar tikrai taip?) dukterų - smuikininkės Audronės ir pianistės Birutės. Koks (ir kaip atliktas) fortepijoninis kvintetas! O vėlyvoji smuiko sonata, interpretuota vaikaitės Monikos Vasiliauskaitės ir Eugenijaus Žarskaus! Kaip apmaudu, kad šis puikus muzikas taip mažai koncertuoja... R. Maciūtė ir "Aidija" įtikino, kad S. Vainiūno vokalinė kūryba nėra jo "silpnoji pusė". Jos paprasčiausiai nedaug."
Sakydama, jog C.Debussy natas skaito tarsi romaną, Birutė Vainiūnaitė sugestijuoja vieną ryškiausių savo pianizmo bruožų – jos atlikimui savitas naratyvumas. Ir pakylėtas kompozitoriaus teksto permąstymas. Klausantis įrašo, kiekvienas preliudas tampa maža novele, garsais suteikiančia kūną kompaktinio disko buklete išrašytiems poetiškiems Marguerite Long vaizdeliams iš „Au piano avec Claude Debussy“. 24 preliudų ciklą pianistė interpretuoja kaip milžinišką, be galo įvairių nuotaikų ir mizanscenų virtinę. Ir dar: klausydamasis šių miniatiūrų, pastebi ne tik naratyvią, bet ir tapybišką pianistės grojimo manierą – garso estetika impresionistiškai spalvinga.
Tai, kad pianistė puikiai jaučia O. Messiano kūrybos įprasminimo subtilumus, nesunku įsitikinti: abi skambėjusios kompozicijos atstovavo tam abejingų nepalikusiam subtiliam prancūziškumui. Tokia įstabi intuicija O. Messiano kūrinių įprasminimui nėra atsitiktinė – stažuodamasi Prancūzijoje pianistė bendravo su šiuo XX amžiaus genijumi ir yra laikoma bene viena geriausių jo muzikos atlikėjų. Tačiau būtent tokia, kad ir mažytę dvejonę pasėjusi, kompozicijos interpretacija pasirodė esanti puiki introdukcija į kitą, jau ženkliai gaivališkesnį ir skaidrios melancholijos nuspalvintą laiško puslapį. Tai impresionistinės garsų tapytojo Claude’o Debussy drobės – „Preliudai“ („Préludes“, 1909–1912). Nepaprastai taikli pianistės šių muzikinių vaizdelių interpretacija įnešė gaivaus vakarų vėjo alsavimą, pakvietė svajoti drauge su mergaite linų spalvos plaukais. Lankėmės ir pasakiškame Fėjų šokio sūkuryje, o gėrėdamiesi fejerverko blyksniais paskutinį kartą skriejome, blaškomi vėjo, kartu su mirštančiais lapais. Kiekvienas garsas, skambantis tyloj, ir tyla, skambanti garse, buvo įkūnyti taip prasmingai ir taip įstabiai, kad beliko tik leistis pasiglemžiamam tos milžiniškos muzikinės lavinos ir išnykti paskutinių akordų atodūsyje. (...) Ir galiausiai paskutinieji brūkštelėjimai laiške – dvi Vytauto Barkausko kompozicijos. „Veidrodis“ (op. 91, 1994 m. versija), išnėręs iš tylos ir joje ištirpęs, pradžiugino atlikėjos interpretacine nuojauta. Kūrinio atspirties taškas – viena vis kartojama nata, kuri palengva išsiskleidžia kaip akordas ir vėl sugrįžta į pirminį savo pavidalą, – suskambo ypač įtaigiai ir prasmingai. Ją girdėjome ir tose kompozicijos padalose, kur iš paviršinio muzikos sluoksnio ji išnyksta – lieka tik prasminga potekstė, kurioje šioji nata „išskaitoma tarp eilučių“. Visame kūrinyje išlaikyti tą kaustančią įtampą – tarsi bijant veidrodžio skeveldrų – nėra lengva, o B. Vainiūnaitė tai perteikė įtikinamai. Vos juntami dinaminiai poslinkiai – itin subtilus crescendo ar diminuendo arba kai kur vulkaniškai prasiveržiantis griausmingas fortissimo – leido iki galo suprasti, pajausti kūrinio koncepciją.
Praėjus geram dešimtmečiui, lapkričio 11 dieną, žymi mūsų pianistė Birutė Vainiūnaitė suskėlė rečitalį Filharmonijos didžiojoje salėje. Būtent – suskėlė, nes savo mėgstamų kompozitorių – François Couperino, Claude’o Debussy, Olivier Messiaeno, Arthuro Honeggero bei lietuvių Stasio Šimkaus, Stasio Vainiūno ir Vytauto Barkausko – kūrinius ji paskambino taip įkvėptai ir aistringai, jog, esu tikra, nustebino ne vieną jos bendražygį ir kolegą. Kaip kitaip: pergalingas pianistės (ir ne tik jos) įžengimas į sceną, kai kone per visą laikotarpį po Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimo ši garbė nebuvo suteikiama nė vienam lietuvių atlikėjui (ji tai nebijo pabrėžti), liudija nuoseklius pokyčius Nacionalinės filharmonijos kultūros politikoje, mat į ją (sceną) grįžta Lietuvos kultūrai nusipelnę, tačiau nepelnytai ilgą laiką ignoruoti žmonės. Galbūt tai buvo naujų asmenybių ir garsenybių iš svetur ieškojimo laikotarpis, apsvaigus nuo atsivėrusių pasaulio vartų platybių. Gerai, kad vaduojamės iš dvasinio provincializmo ir atsigręžiame į savos, nacionalinės kultūros ramsčius. Tai iš esmės itin pozityvus lūžis, kuriuo nuoširdžiai džiaugiamės. Birutė – išskirtinė asmenybė lietuvių fortepijoninės muzikos interpretacijos baruose. Pirmiausia dėl to, kad ji visą gyvenimą nuosekliai atlieka tiek ankstesnę, tiek naujausią lietuvių kompozitorių kūrybą. Štai ir šį vakarą ji žėrinčiai paskambino Vytauto Barkausko jai dedikuotą naują pjesę „Blyksniai“ (2007), taip pat akinamai sublizgėjo „Veidrodis“ (1989, 1994). Pats būdamas puikus pianistas, Vytautas Barkauskas rašo ne tik patogius atlikti, efektingus ir išradingus kūrinius, bet ir pasinaudoja reta proga kurti konkrečiam atlikėjui, gerai žinodamas jo galimybes. (...) Kita vertus, Birutė unikali savo monolitiška laikysena ir kryptingai suformuotu muzikos pasaulėvaizdžiu, kuriame šiuolaikinės lietuvių muzikos repertuarą papildo prancūzų kompozitoriai arba dažnai atliekamos klasikos bei romantinės kompozicijos. Ji moka nustebinti ir jomis. Antai jai atliekant Couperino čakoną „Favoritė“, fortepijonas sugaudė kaip koks „Amer“ (klavesinas). Matei, jog profesinis tvirtumas, perimtas iš prof. J. Milšteino ir Maskvos P. Čaikovskio konservatorijos atmosferos bei pianistinės tradicijos, suaugo su prancūzišku išrankumu bei lietuvišku dvasiniu peizažu.
„Mažosios vabzdžių siuitos“ nemarumą paliudijo ją paskambinusi pianistė Birutė Vainiūnaitė. Šios keturios pjesės, nedideli dailūs eskizai, skambėjo derinant preciziką ir sąmojį, muzikinę plastiką ir autentišką grojimo techniką. Kaip keitėsi kompozitoriaus požiūris į tam tikrus raiškos būdus, muzikinės kalbos dalykus, atskleidė jau trimis dešimtmečiais vėliau parašyta, M.K. Čiurlionio paveikslų ciklo „Laidotuvių simfonija“ inspiruota „Rauda“, kurią S. Vainiūnas laikė labiausiai vykusiu savo smulkios formos kūriniu. Šiame dramatiškame monologe kaip dienoraštyje prasiveržia ir paties autoriaus „rauda“ - tuo metu jį prislėgusios rezignacijos atgarsis. Skambindama šią pjesę B. Vainiūnaitė skverbėsi į polifonines muzikos audinio detales, joms artikuliuoti pasitelkdama ramų, pusbalsį ir niuansuotą kalbėjimą ir taip sukurdama erdvų pjesės formatą.
Muzikos profesionalai puikiai žino originalų B. Vainiūnaitės atlikimo braižą, jos polinkį į nauja muzikos kalba sukomponuotus šiuolaikinius kūrinius (šalia klasikinio repertuaro, C. Debussy pjesių), jos pasiaukojimą kūrybinei veiklai netausojant savęs (kaip tai primena jos Tėtį!), rimtą požiūrį į atliekamus opusus. Penkių dalių koncertas (Andante, Vivo (atliekamos be pertraukos), Tranquillo, Allegro energico, Andante mosso (atliekamos be pertraukos) sudarė vientiso, valingo, ryžtingo, paremto kintama stangria metroritmika kūrinio įspūdį, kuriame įtemptą niūrią greitos tėkmės muziką lėtose dalyse keitė filosofiniai apmąstymai apie sudėtingą šių dienų gyvenimą. Pianistę gėlėmis apipylusiems gerbėjams karštai prašant, ji paskambino bisui „Vapsvą“ iš „Mažosios vabzdžių siuitos“.