Balys Vaitkus gimė 1963. Šiuo metu yra vienas aktyviausių Lietuvos vargonininkų, puikiai pažįstamas ir užsienio klausytojams.
Muzikos studijas pradėjo Kaune, J.Naujalio muzikos gimnazijos fortepijono klasėje.
1980-1985 mokėsi Lietuvos Muzikos Akademijos (tuometinės Konservatorijos) fortepijono ir vargonų klasėse, kurias baigė su pagyrimu. Kartu jis studijavo ir giminingą instrumentą – klavesiną. 1988-1989 sekė stažuotė Prahos dailiųjų menų akademijos vargonų klasėje, o 1992-1994 – vargonų aspirantūra Lübecko aukštojoje muzikos mokykloje. Vargoninių studijų vadovai: prof. L.Digrys, doc. V.Rabas, prof. M.Haselböck.
Be to B.Vaitkus dalyvavo daugelyje aukštojo vargonų meistriškumo kursų, kuriems vadovavo žymiausi šių laikų atlikėjai: G.Bovet, M.Radulescu, P.Kee, L.F.Tagliavini ir kt.
Dar besimokydamas Lietuvos muzikos akademijoje, B.Vaitkus pradėjo aktyvią koncertinę veiklą. Nuo 1983 grojo vargonų rečitalius Lietuvoje, Latvijoje, Estijoje, Rusijoje, Ukrainoje, Lenkijoje, Čekijoje, Slovakijoje, Vokietijoje, Danijoje, Prancūzijoje bei Austrijoje, koncertavo vargoniniuose festivaliuose, kaip antai, „Naujasis vargonų judėjimas” Rusijoje, Rygos bei Talino vargonų festivaliuose, Rencontres Musical de Nantes Prancūzijoje, Wiener Festwochen Austrijoje, „Šv. Kristupo vasaros muzika” Vilniuje, Pirmajame Liepojos vargonų festivalyje.
B.Vaitkus sėkmingai dalyvavo keliuose tarptautiniuose vargonininkų konkursuose. 1989 jis laimėjo specialų prizą konkurse „Prahos pavasaris” (Čekija), 1993 – 3-iąją premiją bei Publikos prizą Gelsenkirchene (Vokietija), o 1995 – 2-ąją premiją Tarptautiniame M.K.Čiurlionio pianistų ir vargonininkų konkurse Vilniuje.
1989-1999 B.Vaitkus dirbo Lietuvos muzikos akademijos Vargonų ir klavesino katedros pedagogu.
Kaip vargonininkas bei klavesinininkas B.Vaitkus aktyviai reiškiasi įvairių kamerinių ansamblių sudėtyje, groja su chorais bei orkestrais. Su berniukų choru „Ąžuoliukas” jis koncertavo Lenkijoje bei Belgijoje, su choru „Langas” – Prancūzijoje ir Ispanijoje. Atliko vargoninių koncertų solo partijas su M.K.Čiurlionio menų gimnazijos, Lietuvos Nacionalinės Filharmonijos bei Neue Westfalische Philharmonie simfoniniais orkestrais, Lietuvos Kameriniu Orkestru, Lietuvos kariuomenės Garbės sargybos pučiamųjų orkestru. Bendradarbiauja su ansambliu Musica humana, su solistais – fleitininku A.Vizgirda, saksofonininku P.Vyšniausku, fagotininku Š.Kačionu.
B.Vaitkus dalyvavo įrašant CD „Žymieji Baltijos šalių vargonai” (ERES Edition CD 07), CD su Lietuvos Kariuomenės Garbės sargybos orkestru (LMSMBCD-014) bei su ansambliu Musica humana, taip pat įrašinėjo Lietuvos Radijui. Jo repertuaras apima vargonų kūrybą nuo ankstyvųjų Baroko meistrų iki šiuolaikinių kompozitorių – J.Alaino, A.Schoenbergo, O.Messiaeno, lietuvių autorių kūrinių.
2009 B.Vaitkus buvo VI tarptautinio Mikaelo Tariverdijevo vargonininkų konkurso (Rusija) žiuri nariu.
2009 m. gegužės mėn. LR Kultūros ministro įsakymu B.Vaitkui suteiktas meno kūrėjo statusas.
Musikalisches Opfer
Cantus ad Futurum
„Simfonija-Koncertas" / Symphony-Concerto (1974-1977)
1750-ųjų metų liepos 17-osios vizija
Fugos – cis-moll, fis-moll, a-moll, c-moll / Fugues in F scharp Minor, C scharp Minor, A Minor, C Minor
Sonata Ad Patres
„Medžių kova"
„Švytėjimas"
Sonata Nr.1
Preliudai ir fugos – D-dur, G-dur, C-dur, e-moll, Es-dur / Prelude and Fugue - in D Major, BWV 532; in G Major, BWV 541; in C Major, BWV 547; in E Minor, BWV 548; in E flat major, St. Anne, BWV 552
Tokatos ir fugos – d-moll “Dorinė”, F-dur / Toccatas and Fugues in D minor, Dorian, BWV 538, in F Major, BWV 540
Fantazijos ir fugos – c-moll, g-moll; Fantazija G-dur / Fantasies and Fugues in C Minor, BWV 537, in G Minor, BWV 542; Fantasia in G Major, BWV 572
Passacaglia in C minor, BWV 582
Choralinė partita / Choralen partita Sei gegrüsset, Jesu gütig BWV 768
6 Trio-Sonatos / 6 Trio-Sonatas, BWV 525-530
Koncertai (pagal Vivaldį) – G-dur, d-moll, C-dur / Concertos (by Vivaldi) in D minor , BWV 596, in G major, BWV 592, in C major, BWV 594
Choraliniai preliudai / Choralen Preludes - Klavierübung-III, Leipzigo, Das Orgel-Büchlein
Koncertas F-dur / Concerto in F major, BWV 1057
Tokata, adagio ir fuga C-dur / Toccata, adagio and fugue in C major, BWV 564
Praeludium C-dur
Choralinė partita / Chorale partite WK ii, 132, Vater unser im Himmelreich
Choralinė partita / Chorale Partita, WK ii, 106, Freu dich sehr, o meine Seele
Preliudai ir fugos – e-moll, G-dur / Preludes and fugues in E Minor, G Major
Choralinė fantazija / Chorale Fantasia Nun komm, der Heiden Heiland
Preliudas ir fuga g-moll / Prelude and Fugue in G Minor, op. 122
11 Choralinių preliudų / 11 Chorale Preludes op. 122
Introdukcija ir passacaglia f-moll / Introduction and Passacaglia in F Minor, Op. 63
Fantazija ir fuga d-moll / Fantasy and Fugue in D Minor, Op. 135b
Choralinė fantazija / Chorale Fantasy Halleluja! Gott zu loben Op. 52/3
„Variacijos originalia tema" / Variationen über ein Originalthema Op. 73
Sonata c-moll / in C Minor Der 94. Psalm
Fantazijos C-dur; A-dur / Fantasies in C Major op. 16-21, M 28-33, from Six pieces; in A Major op. 22, M 35-7, from Trois pieces
3 Choralai – E-dur, h-moll, a-moll / 3 Chorales in E Major, B Minor, A Minor, op. 22, M 38-40
Simfonija d-moll / Symphony in D Minor Op. 14
L'oeuvre d'orgue de Jehan Alain, Vol.I - Scherzo; 3 danses: Joies, Deuils, Luttes; Aria
L'oeuvre d'orgue de Jehan Alain, Vol.II - Variations sur un theme de Clement Jannequin; Le Jardin suspendu; Intermezzo; Litanies
"Trys pjesės" fleitai ir vargonams / Three mouvements for flute and organ, 1935
3 Preliudai ir fugos – H-dur, f-moll, g-moll / Three Preludes and Fugues Op. 7 - in B Major, F Minor, G Minor
„Kalėdinės variacijos” / Variations sur un Noel Op. 20
„Mergelės Marijos Mišparai” / Les Vepres de la Vierge Op.18
Siuita / Suite Op.5
Laudes
Sonata No. 1 op. 31
Trys tokatos / Three tocatas
„Amžinosios bažnyčios vizija" / Apparition de l’Eglise éternelle
L’Ascension
La Nativité du Seigneur
Les Corps glorieux
Messe de la Pentecote
„Variacijos rečitatyvo tema" / Variations on a Recitative Op. 40
Concerto in F Major, Op. 4, No. 4, HG xxviii, 43
Symphonie Concertante Op. 81
Concerto in G Minor
Tokatos / Toccatas
Ištraukos iš Mišių / Extracts from the Mass Livre d’Orgue
Himnai / Hymnes Veni Creator; Pange lingua
Kanconos, Capriccio, Passacaglia variata, Tokatos
Fantazija f-moll / Fantasy in F Minor, KV 594
Fantazija f-moll / fantasy in F Minor, KV 608
Andante in F Major, KV 616
Tokatos / Toccatas IX, XII from Apparatus musico-organisticus
III Concert
III tarptautinis J. S. Bacho muzikos festivalis
Festivalio pabaigai – VI programa „Šv. Velykų oratorija“
JOHANN SEBASTIAN BACH
Koncertas klavesinui Nr. 6 F-dur, BWV 1057;
„Velykų oratorija“ solistams, chorui ir orkestrui, BWV 249
Ansamblis MUSICA HUMANA. Meno vadovas ir dirigentas ALGIRDAS VIZGIRDA
Valstybinis choras VILNIUS. Meno vadovas ir vyr. dirigentas POVILAS GYLYS
Solistai: ALGIRDAS VIZGIRDA (fleita), ROBERTAS BEINARIS (obojus), BALYS VAITKUS (klavesinas), JULIJA STUPNIANEK (sopranas), JURGA PRAKELYTĖ (mecosopranas), MINDAUGAS ZIMKUS (tenoras), IGNAS MISIŪRA (bosas-baritonas)
Grigališkojo choralo savaitės Pažaislio vienuolyne baigiamasis koncertas
Marcel Dupre
„Švč. Mergelės mišparai“
Choras CANTORES MONTIS PACIS
BALYS VAITKUS vargonai
Nidos evangelikų liuteronų bažnyčia
Pradedamasis koncertas (I programa)
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685–1750)
Tokata ir fuga d-moll vargonams, BWV 565
Orkestrinė siuita (uvertiūra) Nr. 4, D-dur, BWV 1069
Choralas „Jesu bleibet meine Freude“ iš Kantatos BWV 147
Choralinis preliudas vargonams „O Mensch, bewein‘ dein‘ Sünde gross“, BWV 622
„Magnificat“ solistams ir orkestrui, D-dur, BWV 243
Atlikėjai:
Festivalio orkestras MUSICA HUMANA. Meno vadovas ir dirigentas Algirdas Vizgirda
Solistai:
VIKTORIJA STANELYTĖ (sopranas)
JURGA PRAKELYTĖ (mecosopranas)
MINDAUGAS ZIMKUS (tenoras)
NERIJUS MASEVIČIUS (bosas)
BALYS VAITKUS (vargonai)
Dirigentas ALGIRDAS VIZGIRDA
JOHANN SEBASTIAN BACH Siuita (uvertiūra) Nr. 4, D-dur, BWV 1069
Tocatta ir fuga d-moll vargonams, BWV 565
Kantata „Ich habe genug“, BVW 82
„Branderburgo koncertas“ Nr. 2, F-dur, BWV 1047
Ansamblis MUSICA HUMANA.
Solistai: IGNAS MISIŪRA (bosas-baritonas), ALGIRDAS VIZGIRDA (fleita), ROBERTAS BEINARIS (obojus), BORISAS TRAUBAS (smuikas), ARVYDAS BARZINSKAS (trimitas), BALYS VAITKUS (vargonai).
Programa „J.S.Bachas ir XX a. muzika“
JOHANN SEBASTIAN BACH Koncertas klavesinui, styginiams ir basso continuo, d-moll, BWV 1052
ARVYDAS MALCYS „Paukščių takas“ styginiams
JURGIS JUOZAPAITIS Siuita pučiamųjų kvintetui
JOHANN SEBASTIAN BACH Kantata „Selig ist der Mann“, BWV 57
Ansamblis MUSICA HUMANA, solistai: Raminta Vaicekauskaitė (sopranas), Ignas Misiūra (bosas-baritonas), Balys Vaitkus (klavesinas); dirigentas Algirdas Vizgirda
“B.Vaitkus – bene ryškiausias akademinio vakarietiško vargonavimo atstovas Lietuvoje. (…) J.S.Bacho Pasakalija c-moll iškilo kaip didingas, vientisas, stabilus monumentas, išsyk “užkariaudama” visą Katedros erdvę. (…) Pabaigoje pagrotas J.Alaino “Trois dances” buvo laisvesnės interpretacijos akcentas. Čia natūraliai sužvilgo skaidrūs registrai, laikas nebijojo sustoti ir pasigėrėti melodijos salomis.”
“Kūrinys alsavo ramybe bei energija nuo pat pradžių, o aiškios ir spalvingos Vaitkaus registruotės dėka panėšėjo į koncertą dviems orkestrams. (…) Baigiamosios Tokatos linearinė polifonija tapo puikiu vargonininko talento įrodymu.”
“Subtiliai parinktu “senos” ir “naujos” vargonų muzikos priešpastatymu Balys Vaitkus vedė savo klausytojus įvairiausių garsų bangomis (…) Padedamas savo kolegės – asistentės, vargonininkas išgavo iš instrumento retai girdimus niuansus (…)”
“A.Rousselio siuitą “Grojantys fleita” – rafinuotą, kupiną egzotizmų, aitrokos harmonijos, ritmų žaismo, – A.Vizgirdos ir B.Vaitkaus duetas perteikė su išraiškos saiku, maksimaliai apibendrinant jos turinį.”
Vargonininkas Balys Vaitkus neseniai dalyvavo tarptautiniame Maxo Regerio festivalyje Vokietijoje. Gelzenkircheno senamiesčio bažnyčioje jis atliko tris didingus vokiečių kompozitoriaus Maxo Regerio opusus. Atlikėjo pasirodymas sulaukė šiltų publikos ir vokiečių kritikų vertinimų. Kitą dieną pasirodė atsiliepimai Vokietijos spaudoje. Su pora iš jų siūlome susipažinti ir mūsų skaitytojams. "Nuskambėjo puikiai nušlifuoti deimančiukai, jų vertė ir grožis atsiskleidė būtent gretinant juos vieną su kitu. Šiuos bet kurias bažnytines apeigas papuošti galinčius choralus B. Vaitkus grojo ypač jautriai ir spalvingai, išryškindamas galingojo instrumento privalumus", – skaitome muzikos kritiko Michaelio Beste’s recenzijoje. "Westdeutsche Allgemeine Zeitung" rašė: "Genialu – tai žodis, tinkantis ir Maxo Regerio Introdukcijai, pasakalijai ir fugai e-moll, op. 127, ir šiandieniniam jos atlikėjui. Lietuvių vargonininkas Balys Vaitkus, prieš dešimtmetį tapęs tarptautinio Gelzenkircheno konkurso prizininku, ypač pagirtinai atliko šį kadaise nepagrojamu laikytą kūrinį. Žymiojo Liubeko ir Vienos profesoriaus Martino Haselböcko auklėtinis B. Vaitkus – ne besaikio patoso menininkas. Regerio kūrinius jis interpretuoja kaip kontrapunktinės stilistikos viršūnę. Jis meistriškai, rodos, be jokių pastangų įveikia visus techninius sunkumus. Monumentali, chromatiškai tirštėjanti dviguba fuga, op. 127, su elegantiškais šuoliais per visus tris manualus, ištisai gaudžiant pedalams, buvo atlikta tiksliai, aiškiai ir skaidriai. B. Vaitkaus atliekami choralai – tarsi pasivaikščiojimas po harmonijos landšaftus ir giesmių literatūros lobynus: iškilmingi, bet drauge ir kuklūs, iš naujo spalvingai išpuošti senųjų Regerio melodijų giedojimai."
Festivalis „Vargonų vasara 2008“ prasidėjo kiek neįprasta ekskursija, kurios metu Nidos evangelikų liuteronų bažnyčios balkone klausytojai galėjo iš arti susipažinti su itin sudėtingu muzikos instrumentu, išsiaiškinti, kaip sudaromos vargonų registrų spalvos, kaip dirba vargonininkas ruošdamasis atlikti įvairius muzikos kūrinius. Du patyrę skirtingų kartų vargonininkai Bernardas Vasiliauskas ir Balys Vaitkus atskleidė ne vieną šio puikaus instrumento paslaptį.
Koncertui rimties ir sakralumo pridėjo puikus Balio Vaitkaus vargonavimas. Kuklūs, prastos būklės kameriški vargonai tarsi sušvito, prisilietus meistrui, radusiam juose įdomią tembrinę skalę.
B.Vaitkaus koncertas paliko nepaprastą įspūdį. Artistas ypač subtiliai pajautė V.A.Mocarto stilių. Austrijoje ar Vokietijoje toks koncertas būtų sensacija.