Živilė Karkauskaitė

Image
Biografija
Repertuaras
Koncertai
Garso įrašai
Spauda
Galerija
Biografija
Repertuaras
Koncertai
Garso įrašai
Spauda
Galerija

Pianistė Živilė Karkauskaitė iki 1985 m. Lietuvos muzikos akademijoje studijavo fortepijoną profesorės Olgos Šteinberg fortepijono klasėje, o po dviejų metų ten pat baigė stažuotę. 1990 m. tobulinosi profesoriaus Hanso Schickerio fortepijono interpretacijos kursuose Sent Morice [St. Moritz], Šveicarijoje, o 1991 m. – Vienos meistriškumo kursuose [Vienna Master Courses] pas profesorių Alexanderį Jennerį bei 9-ajame Vienos Šiuolaikinės muzikos seminare (Austrija).

Jau studijų metais (1982) pianistė pelnė pripažinimą, laimėjusi trečiąją premiją 5-ajame M.K.Čiurlionio pianistų konkurse. Kaip solistė ir įvairios sudėties kamerinių ansamblių dalyvė, Živilė Karkauskaitė nuolat koncertuoja didžiuosiuose šiuolaikinės muzikos festivaliuose Lietuvoje ir svetur, tarp jų lietuvių išeivių muzikos festivalyje “Sugrįžimas” (1989), šiuolaikinės muzikos festivaliuose "Gaida" (1991, 1995, 1996, 1999), Vilniaus (1999, 2001), Bornholmo (Danija, 1993, 1995), Pažaislio ir “Jaunos muzikos” (2001) festivaliuose. Pianistė yra parengusi lietuvių kompozitorių kūrinių premjerų bei pirmąkart Lietuvoje atlikusi reikšmingų XX a. kompozitorių kūrinių fortepijonui.

Nuo 1996 m. jos koncertuose vis dažniau galima išgirsti Olivier Messiaeno “paukštiško stiliaus” [style oiseaux] kūrinių fortepijonui. Pastaruoju metu ji kritikų pripažįstama vienintele Messiaeno fortepijoninio “paukštiško stiliaus” specialiste Lietuvoje. 1998 m. ji dalyvavo Lietuvos nacionalinės filharmonijos surengtoje Olivier Messiaeno muzikos savaitėje “L’Ascension”, skirtoje kompozitoriaus 90-osioms gimimo metinėms. Tais pačiais metais Nacionalinės filharmonijos Didžiojoje salėje Živilė Karkauskaitė pirmą kartą Lietuvoje atliko visą Olivier Messiaeno ciklą fortepijonui solo Catalogue d’oiseaux ("Paukščių katalogas"), 2001 m. įrašytą kompaktinėse plokštelėse.

Živilės Karkauskaitės atlikėjiškoje biografijoje nemaža pasirodymų su žymiais šiuolaikinę muziką interpretuojančiais muzikais: violončelininku Davidu Geringu (Vilniaus festivalis, 1999), Vilniaus naujosios muzikos ansambliu (“Naujosios muzikos maratonas” [New Music Marathon] Prahoje, 1999; Tarptautinis muzikos festivalis „Laikas-Erdvė-Muzika“ Kijeve, 2000), styginių kvintetu iš Torūnės “MultiCamerata” (koncertai Klaipėdoje, Vilniuje, Pažaislio festivalyje, Londone, 1999-2001), Vilniaus valstybiniu, Čiurlionio ir "Chordos" styginių kvartetais. 2000-aisiais su prancūzų dirigento Cyrilo Diedericho diriguojamu Lietuvos nacionaliniu orkestru pianistė atliko Olivier Messiaeno Turangalîla-Symphonie. Koncertavo solo, su orkestrais ir įvairių sudėčių bei šalių ansambliais Lietuvoje, Rygoje, Maskvoje, Sankt-Peterburge, Sent Morice (Šveicarija), Prahoje, Kijeve, Krokuvoje, Londone ir kitur.

Ž.Karkauskaitė yra jau pagarsėjusi šiuolaikinės muzikos interpretuotoja, su dideliu pietetu besigilinanti į kiekvieno pasirinkto autoriaus stilių. Jos atliekamas Messiaenas publikai jau žinomas iš įrašų, tačiau G.Ligeti Etiudai ir J.Adamso „Phrygian Gates” – visai nepažįstama muzika. Šiuos sudėtingus opusus pianistė pagrojo ne tik tiksliai, bet ir taip įtikinamai, su tokiu azartu ir aistra, jog abejingų salėje neliko. Ypač J.Adamso veikalas, tas magiškasis amerikiečių minimalizmas, užbūrė ir nuginklavo. Skambėjo tikrai jau nebe fortepijonas, gaudė ištisas garsų fabrikas.

Živilė Ramoškaitė, Lietuvos rytas, 2002 12 17

…Atmintin įsirėžė begalinė pianistės atida ir elegancija, padėjusi jai išlikti „nepalaidotai” po maksimalaus tirštumo orkestrinės fortepijono faktūros sluoksniu ir be regimo vargo atlikti „trisluoksnių harmonijų su rankų persikryžiavimu” galvosūkius, įveikti laužytų pasažų akrobatiką ir perkusinės precizikos reikalaujančią paukščių čiulbesių ekvilibristiką… Pagaliau sulaukus pirmojo fortepijoninio style oiseau kūrinio atlikimo, norėtųsi tikėtis, kad kada nors Lietuvoje bus atlikti ir orkestriniai Messiaeno kūriniai su soluojančiu fortepijonu… Juolab kad Živilė Karkauskaitė po tokios interpretacinės Messiaeno muzikos patirties gali būti pelnytai laikoma vienintele jo fortepijoninio style oiseau specialiste Lietuvoje.

Veronika Janatjeva, Kultūros barai, 1999 Nr.2

[…] kitą staigmeną Kristupo vasaros festivalio publikai pateikė pianistė Živilė Karkauskaitė. Ši sudėtingiausias šiuolaikines partitūras meistriškai įveikianti muzikė ryžosi greta O.Messiaeno bei J.Brahmso kūrinių paskambinti M.Nymano kino muzikos (iš P.Greenaway „Skenduolių skaičiuotės”, J.Campion „Fortepijono” ir kitų žinomų filmų), pavojingai balansuojančios ties banalumo riba. Tai buvo pirmasis bandymas lietuvių scenoje. Sumaniai sudaryta programa – judrias, rėksmingas „Paukščių katalogo” pjeses ir melodingus N.Nymano kūrinukus sujungė romantiški J.Brahmso intermeco, – atlikėjos skonis ir profesionalumas pateisino riziką, nors M.Nymano galėjo būti ir mažiau.

Asta Andrikonytė, Lietuvos rytas, 2002 07 30